Het Complot

Hoe we letterlijk worden gehersenspoeld door de muziekindustrie

Help door deze info met iedereen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Iedere zomer komt er wel een liedje voorbij op de radio waar we allemaal een hekel aan hebben. Het nummer komt net zo vaak voorbij totdat we er op den duur aan gewend zijn geraakt. Wat heeft dit met hersenspoeling te maken?

Door middel van herhaaldelijke blootstelling zullen mensen een bepaald liedje eerder leuk vinden dan je op basis van hun smaak zou verwachten. Een studie uit 2011 heeft laten zien dat bepaalde emotionele centra in het brein – inclusief de beloningscentra – actiever zijn als mensen liedjes horen waar ze al eerder aan zijn blootgesteld. Deze centra zijn zelfs actiever dan op momenten waarop mensen onbekende liedjes horen die beter passen bij hun muzikale voorkeur.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/09/banner8.png

Muzikaal stockholmsyndroom

Dit gebeurt vaker dan je denkt. Mike Rugnetta van Idea Channel noemt het een muzikaal stockholmsyndroom, een term die oorspronkelijk werd gebruikt door criminoloog Nils Bejerot om een verschijnsel te beschrijven waarbij een gegijzelde op den duur sympathie krijgt voor de gijzelnemer.

De meeste mensen nemen aan dat ze een nummer overal horen omdat het populair is. Dat is niet het geval. Een liedje is populair omdat het overal gedraaid wordt. Grote platenlabels mogen radiostations niet betalen om bepaalde liedjes te draaien. Dat betekent alleen niet dat het niet gebeurt.

Payola is het smeergeld dat een dj of een radiostation aanneemt van een plugger om een bepaalde song of artiest meer te draaien en daarmee de bekendheid en de verkoop aan te moedigen. Omdat sommige hitparades geheel of deels gebaseerd zijn op airplay probeert men zodoende de notering te beïnvloeden. Radiohits ontstaan meestal als gevolg van payola.

Maffia

Het fenomeen heeft betrekking op de jaren zestig, zeventig en tachtig, toen de muziekindustrie letterlijk werd gerund door de maffia. Dat gebeurt vandaag de dag ook nog, maar minder opvallend. De strategie is gebaseerd op de neurowetenschap: als je iets vaak genoeg hoort, begin je het uiteindelijk leuk te vinden.

In de jaren zestig ontdekte Robert Zajonc dat mensen een liedje leuker vonden als ze het twee of drie keer hadden gehoord. Hij noemde dit het mere-exposure effect. De context waarin je een song hoort is vaak erg belangrijk. Hoe vaker een liedje wordt opgedrongen, hoe vaker we de kans krijgen om ons er op een positieve manier mee te associëren.

Als je ‘Problem’ van Ariane Grande keer op keer hoort wanneer je met vrienden op stap bent, zul je het ongeacht de songtekst gemakkelijk gaan associëren met positieve gevoelens. Liedjes die de muziekindustrie constant op ons afvuurt, hebben daarom een veel betere kans om populair te worden dan nummers die niet kunnen rekenen op de steun van de machine.

[Mic]

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze info goed?
Deel het met iedereen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

51 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
exegese
exegese
10 jaren geleden

De meesten onder ons weten verrekte goed dat we constant op talloze manieren worden gemanipuleerd en gehersenspoeld maar weigeren te beseffen wat het met ons doet en wat het doel uiteindelijk is. Men weet het, maar men zet de kennis buiten spel omdat het verontrust, je weghoudt van gemoedsrust en het spel uiterst geraffineerd gespeeld wordt.

Als je echter kunt voorkomen emotioneel overrompeld te worden door wat de nieuws-(lees leugen-) diensten te melden hebben dan ben je mogelijk in staat helder te blijven en de achterliggende plannen in grote lijnen te doorgronden.

Wat momenteel aan de hand is. is volgens mij is dat ons monetaire stelsel met zijn totale economie zichzelf door pure hebzucht te gronde heeft gericht en dat er weer oorlog moet komen om dingen recht te trekken over de ruggen van het volk.

Het plan is : nadat de Islam als zeer gevaarlijke ideologie decennialang in toom is gehouden en onderdrukt nu doelbewust alle ruimte wordt gegeven om alle opgedane frustratie bot te vieren op de rest van de wereld. De zogenaamde “Arabische lente”is de aftrap geweest van deze ellende die zich in razend tempo als een olievlek over de wereld spreidt. De uit het niets opduikende, genocide plegende, van het geld bulkende bende van moordzuchtig tuig met de verzamelnaam i.s.i.s. is daar een sprekend voorbeeld van. De zo getergde Joden in Israël mogen nu eindelijk legaal hun massamoorden ten uitvoer brengen en de haat aanwakkeren. Erdogan krijgt alle ruimte om Turkije om te dopen in een regelrechte islamitische staat. Wilders gaat een burgeroorlog in ons eigen land organiseren en ga zo maar door. The endgame is coming near, en het volk wordt in een roes gehouden met “slaapliedjes” op de radio, met sex en tv, met religie en ander vaag geneuzel ten einde ongestoord hun satanische plannen te voltrekken.

Het is tijd voor het nummer “Bad moon rising” van Creedence Clearwater Revival om te beseffen wat er gaande is

Edwin
Edwin
10 jaren geleden

Is het eigenlijk niet zo met alles ? Hoe leren we de taal die we spreken? Door toch ook als klein kind iedere keer de woorden na te bootsen die volwassenen ons leren?
Zijn “onze” gedachten wel werkelijk van ons, als de woorden waaruit onze gedachten bestaan ons zijn aangeleerd door een ander?
De muziek industrie wil nu eenmaal geld verdienen, net zoals iedereen die een onderneming heeft dat wil, kan je ze niet kwalijk nemen…dat ze daarbij geen enkel middel schuwen is ook voorspelbaar, dus waar klaagt men hier over?

En dat gepraat over hersenspoeling, ach: er zullen altijd wel kuddedieren zijn, die alles slikken wat men ze voorschotelt.Net zo goed als er altijd mensen zullen, zijn die daar niet intrappen en wat verder denken dan dat hun neus lang is.

Een voorbeeld: Jaaaren geleden luisterde mijn stiefzoon de HELE dag naar de rapper Eminem, kende alle nummers bij wijze van spreke uit z’n hoofd.
Op een dag zei hij dat hij beslist had om niet meer naar Eminem te luisteren, omdat hij vond dat zijn teksten te negatief waren en vol haat zaten….hij was dat hele stoere boze gedoe ZAT geworden, en sindsdien luisterde hij niet meer naar dit soort van muziek.
Dus dan praten we hier over een typisch geval van iemand die zgn. “gehersenspoeld” is door de muziek industrie, die vervolgens nadenkt voor zichzelf en dan beslist om er niet meer naar te luisteren.

Je kunt de naïviteit en het “beïnvloedbaar zijn” bij een ander niet veranderen(of beinvloeden), die beslissing moet vanuit ons zelf komen…hoewel het dagelijkse nieuws dit tegen lijkt te spreken, zijn er meer mensen die voor zichzelf kunnen denken als wat de zgn “wakkeren” hier soms denken..echt wel

exegese
exegese
10 jaren geleden
Jos
Jos
10 jaren geleden

Daarbij komt nog dit: in Nederland kun je moeilijk meer ontsnappen aan dag in dag uit dezelfde commerciële muziek, ieder half uur op alle zenders tegelijk de “nieuws”flitsen, de DJ’s met hun flauwe grappen, de file- en weerberichten en vooral ook de reclameberichten die ons toespreken alsof we kleuters zijn. Want bijna overal zitten de speakers “standaard” ingebouwd in het plafond. Bij bedrijven, overheidsinstellingen, wachtkamers van ziekenhuizen, zelfs op de plee heb je soms geen rust meer. Bijna altijd staat hetzelfde op, ik hoor zelden ergens klassiek of jazz, om maar eens wat te noemen. Echte muziek verheft de mens. Veel van de hedendaagse rommel komt zo van de tekenplank, heeft niets met muziek te maken en is juist bedoeld om het omgekeerde te bewerkstelligen. Dat is ook de reden dat het zo massaal over ons wordt uitgestort. En mijn idee is dat het nog werkt ook…..

Back to top button
51
0
We lezen graag je reactie!x