Grootschalig onderzoek van het Amerikaanse EpidStat Institute ontkracht het verband tussen cholesterol en hart- en vaatziekten.
Elke dag een ei eten is juist gezond en doet de kans op een hartaanval 12 procent dalen, zo blijkt uit het onderzoek.
Het onderzoek toont ook aan dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen het eten van eieren en hart- en vaatziekten.
Antioxidanten
“Eieren bevatten veel positieve voedingseigenschappen,” aldus arts Dominik Alexander. “Zoals antioxidanten, waarvan aangetoond is dat ze verstopping van de bloedvaten en ontstekingen tegengaan.”
“Daarnaast zijn het uitstekende bronnen van eiwitten, die de bloeddruk verlagen,” ging hij verder.
De studie borduurt voort op een eerdere studie uit 2015, die concludeerde dat er geen verband bestaat tussen cholesterol en hart- en vaatziekten.
Positieve effecten
“Onze analyse heeft dat nog maar eens bevestigd,” zei arts Tia Rains van het Egg Nutrition Center. “Nu wordt er zelfs gesproken over de positieve effecten van eieren op het hart.”
Alexander en zijn team analyseerden studies over dit onderwerp dit tussen 1982 en 2015 zijn uitgevoerd.
Oudste mens
Afgelopen week was de oudste mens ter wereld in het nieuws. De 116-jarige Emma Morana onthulde in een interview met AFP het geheim van haar lange leven: elke dag eieren eten.
De studie is gepubliceerd in het Journal of the American College of Nutrition.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Russische ambassade haalt fel uit naar de NOS, noemt artikel over ‘ontvoerde’ Oekraïense kinderen ‘nieuw dieptepunt’
Hoe je de kracht van verwachting kunt gebruiken voor manifestatie
Ronddwalende geesten bezorgen Britse moeder kippenvel. Dit zijn de bizarre dingen die ze heeft meegemaakt
Aangrijpend dagboek van 17-jarige: ‘Ze lopen nog steeds vrij rond, degenen die dit de jeugd hebben aangedaan’
Kijk hoe de staatssecretaris van VWS Baudet schoffeert: ‘Er klopt geen bal van wat u allemaal zegt’
Beter scoren op een toets? Ga mediteren
Trump versnelt ontwikkeling van 6G (en worden smartphones straks geïmplanteerd in ons lichaam?)
Zenuwgas-graancirkel verschenen in Groot-Brittannië na vergiftiging. Was dit een onheilspellend teken?
Coronavaccin: Hoogleraar verwacht ‘heleboel’ mensen met bijwerkingen