Homepagina » Financieel » “Invoering van basisinkomen is een kwestie van tijd”
"Invoering van basisinkomen is een kwestie van tijd"

“Invoering van basisinkomen is een kwestie van tijd”

Historicus en schrijver Rutger Bregman maakte dit jaar furore met zijn boek Gratis geld voor iedereen. Zijn pleidooi voor een basisinkomen maakte de tongen los bij directeuren, politici en economen.

TNS-NIPO peilde hoe Nederlanders over het basisinkomen denken. Politici willen het onderzoeken, kranten schrijver erover. Het idee heeft nog nooit zo in de lucht gehangen als nu, aldus Bregman. “Hoeveel Nederlanders waren voor het homohuwelijk in 1950? Bijna niemand was voor het algemeen kiesrecht rond 1800 of later voor het kiesrecht voor vrouwen. Vooruitgang begint altijd in het klein, in de hoofden van mensen die aanvankelijk nog worden weggehoond.”

Het is volgens Bregman een kwestie van tijd voordat we gaan experimenteren met het basisinkomen. In Leeuwarden ziet de burgemeester een experiment wel zitten, in Groningen is er een wethouder voorstander en in Tilburg is een denktank plannen aan het smeden.

De arbeidsmarkt wordt een steeds slechter middel om de welvaart te verdelen. Hij wordt steeds flexibeler, stelt Bregman. Bijna de helft van alle banen gaat verdwijnen door automatisering, zo schatten wetenschappers van Oxford. Daarnaast gaat te hard werken ten koste van vrije tijd, gezondheid en geluk, maar volgens het Sociaal Cultureel Planbureau zijn mensen sinds de jaren tachtig steeds harder gaan werken. Bregman pleit voor een 15-urige werkweek.

Van de zes miljard die we besteden aan activerend arbeidsmarktbeleid wordt een groot deel verspild, zegt hij. Vooral de wirwar aan sollicitatiecursussen en inspiratiemiddagen blijkt niet te helpen. Er zijn gewoon te weinig banen, het is geldverspilling.

Bregman legt uit dat de Haagse politiek is veranderd in een repareermachine. Er zijn nog maar weinig grote idealen en ideeën. “Het basisinkomen is geen algeneesmiddel, maar het kan wel meer zekerheid bieden zonder de vernedering en betutteling van de huidige sociale zekerheid,” zegt hij.

[Intermediair]


Vond je dit artikel waardevol? Klik dan hieronder om te delen op Facebook/Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

135 reacties

  1. Dat gaat niet werken.

    Zelf werk ik al 27 jaar zonder een uurtje ww of wat dan ook, deze maatschappij is zo ziek dat het grote gros echt niet gaat werken.
    Nederland word een nog groter luilekkerland dan het nu al is voor de buitenlandse medemens, kijk naar ons kinderbijslag beleid, bakken geld gaan naar het buitenland.

    Er zijn in nederland buiten de mensen om die wel willen werken maar niet kunnen, teveel profiteurs.

    Mocht dit basis inkomen ooit komen waarom zou ik dan wel werken terwijl een ander hetzelfde ontvangt en er geen reet voor doet.

    8 likes
    • Dat is niet wat hier gesteld wordt. Het basisinkomen is juist voor iedereen.

      Waarom jij zou werken? Omdat je een bijdrage wil leveren aan de samenleving.

      En, omdat je meer welvaart wilt genieten dan enkel de basisbehoeften die worden gedekt door het basisinkomen.

      26 likes
      • Beste Stefan ,mag ik even weten over welke -samenleving- gesproken wordt?
        Het zijn nl. wel steeds duidelijker aftekenende groepen ; de bijna armen/armen en de puissant rijken.
        En welke bijdrage moet er dan door wie geleverd worden en met welke motivatie?
        Slaven hebben enkel de motivatie om in leven te blijven.
        En een democratie hebben wij hier al lang niet meer. Het is COMMUNISME met een democratisch sausje overgoten.
        Wat bedoelt u met samenleving ? Waar de een gelijker is dan de ander ?
        Ik denk dat het hele geldsysteem gewoon niet deugt, maar niemand die dit op de schop wil gooien uit angst om – vult u zelf maar in – …

        9 likes
        • Het is eenvoudigweg een samenleving waarin je samen leeft, met elkaar.

          De gedachte dat competitie mensen kan motiveren is in mijn visie onwaar.

          Het zorgt eerder voor spanning en angst, juist dat wat samen leven in de weg staat.

          14 likes
        • Ach ach huisheksje….

          Met negativiteit kom je niet ver in je leven.

          Een mens wil per definitie graag nuttig zijn en bijdragen en dienstbaar zijn aan de medemens. In jouw termen zal die ene “arme” dat dan doen voor die andere “arme”. En “arm” is ruim 90% van de samenleving als je afzet tegen de “puissant” rijken, dus dan hebben we al veel gewonnen.

          “Ze” steeds de schuld geven zal niet leiden tot de manifestatie van een betere maatschappij. Per definitie zal een basisinkomen dat de basisbehoeften ruim dekt, leiden tot veel meer vrijheid en daarmee de mogelijkheid om zelf creatief bezig te zijn, OOK ten nutte van anderen.

          Als we daar als “armen” (90%) nu eens mee beginnen…
          Doe je mee?

          11 likes
          • Beste Zonnemax, ik ben over het algemeen niet negatief, maar de realiteit van dit leven heeft mij geleerd anders te denken.
            De mens zal altijd een competatief individu blijven. Die drang zit er gewoon in! En de een heeft dat nu eenmaal meer dan de ander.En de een doet dat op een eerlijke manier en de ander op een oneerlijke manier.
            Het zijn die basis elementen in een menselijk karakter die er voor zorgen dat de een stinkend rijk is en de ander zich moet afbeulen voor een schamel loontje. Als jij vindt, dat dat een nuttige invulling is en dat dat bijdraagt tot “vrijheid” en “creativiteit” van iemands leven, oke, be my guest. Ik heb daar een andere mening over en ik vind dat ik die mag uitdragen.

            1 likes
          • Honoréz Balsac schreef ooit: “achter ieder fortuin schuilt een misdrijf”. Welke dat zijn mag je zelf invullen en er is keuze in overvloed, fraude,corruptie,onderdrukking,enz….
            En in simpele woorden, als men 45 jaar gewerkt heeft en een modaal leven heeft geleidt dan wordt men heus niet rijk tenzij men de lotto-pot wint.

            0 likes
      • Wakker worden Stefan, je zweeft op je roze wolk.

        2 likes
    • Fred (die ene andere)

      Ik zal het nog maar eens een keer uitleggen voor de mensen die het weer eens verkeerd begrijpen:
      Basis inkomen is voor iedereen en niet alleen voor mensen die niet werken.
      Dus als je werkt is dit bovenop je basis inkomen! dus extra inkomen.

      @Legalize, Ik begrijp uit uw commentaar dat u altijd heeft gewerkt en nog nooit lang (eventueel buiten ziekte om) thuis heeft gezeten? Ik kan u vertellen terwijl ik ook nog nooit echt zonder werk heb gezeten dat de meeste mensen dat verschrikkelijk vinden.
      Dit weet ik omdat ik door mijn werk met veel verschillende mensen in aanraking kom dus ook veel mensen die om een of andere reden thuis moeten zitten.
      Dus u kunt dit niet uit eigen ervaring weten of kent u gewoon veel (luie) mensen?
      De meeste mensen willen graag wat om handen hebben en natuurlijk zullen er profiteurs zijn maar dat is vandaag de dag ook het geval.
      Daarom ben ik ook van mening dat er een korting op het basis inkomen moet komen voor mensen die gewoon absoluut niet willen werken.
      Omdat het basis inkomen meer is als bijstands niveau kunnen mensen er dan zelf voor kiezen om niet te gaan werken en weer op bijstands niveau te komen. Ieders vrije wil.

      7 likes
      • Kijk daar heb je weer zo’n vreselijke Calvinist die als de dood is dat een ander geniet van het leven en er voor kiest om dan niet te werken. Dat kan en mag toch gewoon met een Basisinkomen? Dat is toch voor iedereen bedoeld? Nee, meneer vindt dan dat er weer strafkortingen moeten komen want stel je voor dat er iemand is die niet in het zweet des aanschijns zijn brood verdient: wie niet werkt zal niet eten. Een vreselijke instelling.

        7 likes
        • Beste Remco, ik heb niets met het calvinisme, maar heb wel moeite met het concept van het basisinkomen zonder verplichtingen. Ik vind dat moreel onjuist, voor wat, hoort wat.

          1 likes
          • “Voor wat hoort wat” oftewel “Quid Pro Quo” dat stamt uit de Romeinse tijd.

            Een menselijke “Plicht tot wederkerigheid”. En dat liefst in een maatschappij zonder noemenswaardige overheid.
            Kunnen we dat anno 2015 nog “MOREEL” juist vinden?

            In ieder geval vindt de “Age of Aquarius” van niet, hier wordt gehandeld uit dienstbaarheid en service. Het is een VOORRECHT een ander te MOGEN helpen.

            Wat meer ETHISCHE achtergrondinformatie:
            http://www.ethiekenmaatschappij.ugent.be/wp-content/uploads/2012/07/EM_111-2008-Van-Lancker.pdf

            En dan maar hopen dat mensen hun mening wat liefderijker kunnen bijstellen…. En niet alleen maar willen “winnen”.

            6 likes
          • Beste Henk,

            Jazeker zou ik dat doen en die vriend zijn vakantie gunnen.

            Ongetwijfeld zijn er redenen waarom die vriend op die manier handelt. En wie weet doet die vriend het ooit ook wel eens voor jouw als je het nodig hebt?

            En je hoeft niet precies te weten waarom het komt dat iemand dan zo handelt, misschien bepaalde blokkades of voelt hij zich ziek maar wil het niet zeggen?

            Ieder mens, ook Henk en Rik, heeft goede en slechte momenten. Dan kun je er toch gewoon voor elkaar zijn in plaats van dat competitieve denken “Voor wat hoort wat”. Dat is ingesleten vanuit onze Romeinse en Christelijk historie.

            Onvoorwaardelijk wat doen voor een ander, dat zal de nieuwe norm in het Aquarius tijdperk worden. En dat is ook de werkelijke natuur van de mens.

            2 likes
          • Rik,
            Ooit gehoor van het “sociaal contract”? Het vormt de basis van onze moderne samenleving en is een ongeschreven overeenkomst tussen burger en overheid. Kortweg komt dat erop neer dat elke burger zonder dat hem dat ooit gevraagd is geboren in een overheidssysteem dat hem van alle kanten kaal plukt en dat vervolgens rechtvaardigt door de verplichting op zich te nemen voor die burger te zorgen in tijden van nood, ZONDER DAT DAAR EEN VERPLICHTING OF TEGENPRESTATIE TEGENOVER STAAT. Daarom is het ook zo ontzettend fout wat we heden ten dage beleven met een verdraaide neoliberale moraal die zegt dat het de normaalste zaak van de wereld zou zijn dat er tegenover bijstand een tegenprestatie moet staan. Dit is pertinent onjuist. Bijstand is geen gunst maar een recht. Overheden kunnen het echter niet nalaten onafgebroken met de vingers in de portemonnee van anderen te zitten en tegelijkertijd het leven van burgers tot in detail voor te schrijven met allerlei achterlijke wetten en regels. De overheid is uiteindelijk het probleem. Het is een parasiterende laag die niets anders doet dan mensen uitzuigen en het leven zuur maken. Waarom functioneert alles in de oceanen, in ons zonnestelsel, in de flora en fauna, in het heelal perfect zonder overheden? Denk daar eens over na. We hebben die al die achterlijke zichzelf bedienende ambtenaren wereldwijd helemaal niet nodig.

            2 likes
          • ? Moreel onjuist? U durft nogal wat uit de hoogte te beweren meneer Henk. Moreel onjuist is dat een kleine bovenlaag zich op achterbakse wijze verrijkt en het doet voorkomen dat ze het eerlijk verdiend hebben terwijl ze anderen de klussen op laten knappen. Naast achterbaks zijn heb je er werkelijk geen enkele vaardigheid of talent voor nodig. En de slaapwandelaars tuimelen er massaal in. Dit heet moreel onjuist Henk. Je haalt het een en ander door elkaar. Het punt is dat die kleine bovenlaag zo hardnekkig en langdurig kan liegen dat ze in hun eigen leugen zijn gaan geloven. Happy newyear allemaal. Laten we hopen dat die kleine bovenlaag net als de slaapwandelaars in 2015 wakker gaan worden.

            1 likes
          • Beste rik,

            Dank voor de link naar het artikel! in hoofdstuk 4 staat een keurige poging tot riposte van mijn argumenten tegen het basisinkomen. Daar wordt een mens rijker van. Zelfs het uitvreetgedrag (free rider) komt voorbij. Echt overtuigd ben ik nog niet, maar ik ga het zeker geheel aandachtig lezen.
            Over het morele aspect wil ik de volgende vergelijking opvoeren. Hoe zou je het vinden als je op vakantie gaat met een groep vrienden en er is er eentje bij die wel het eten op eet en bier drinkt, maar niets doet in het huishouden en ook niets in de pot stopt?
            Zou je je vriend graag zijn vakantie gunnen en je schouders ophalen?

            0 likes
          • Beste Rik, wat je zegt is in tegenspraak met het artikel dat je deelde. Daarin staat dat voor wat, hoort wat een constante is over de culturen op aarde. Dus is het niet een aangeleerd iets vanuit de Romeinen. Het is een universele waarde. Dus ook je stelling dat de ware natuur van de mens gericht is op onvoorwaardelijk delen, is onjuist. Mooie gedachten daar niet van. Helaas is de werkelijkheid een andere.

            0 likes
      • @Fres schreef : Daarom ben ik ook van mening dat er een korting op het basis inkomen moet komen voor mensen die gewoon absoluut niet willen werken.

        Wat is dat nou weer voor kulkoek ? Basisinkomen is toch onvoorwaardelijk en voor IEDEREEN ! En jij begint nog voordat er werkelijk sprake is van invoering al weer met regeltjes en strafkortingen. Wie moet dat weer controleren, beoordelen en uitvoeren ?
        Weer een klein legertje van onrendabelen die nutteloos de poet op komen maken ?
        Eén van de grote voordelen moet toch zijn dat het onvoorwaardelijk plaats kan vinden, zonder regels zonder controle en zonder verkwistende kosten.

        16 likes
      • BESTE FRED,
        UIT DE COMMENTAREN VAN DE LEZERS BEGRIJP IK DAT MEN HET ECHT NIET WIL BEGRIJPEN 0F NOG STEEDS VERKEERD BEGRIJPEN.

        JOUW UITLEG IS TOCH LUID EN DUIDELIJK…………
        BASIS INKOMEN IS VOOR IEDEREEN EN NIET ALLEEN VOOR MENSEN DIE NIET WERKEN.
        DUS IEMAND DIE WERKT KRIJGT OP ZIJN SALARIS OOK DE EXTRA BASIS INKOMEN EN KAN UITEINDELIJK MEER UITGEVEN.

        0 likes
    • Als je alleen maar werkt omdat je geld wil/moet verdienen om te (OVER-) leven. Dan ben je pas arm.
      En ook arm is de maatschappij die dit toestaat en goed in staat zou moeten zijn dit anders te regelen.

      Jij ontleent blijkbaar veel eigenwaarde aan werken en dat is prima, maar niet iedereen heeft dat nodig om zich goed te voelen. Het arbeidsethos moet een significante wijziging ondergaan, simpelweg omdat er niet genoeg werk is en het ook niet meer hoeft als je tot een betere verdeling van de welvaart komt.
      Mensen zijn van nature niet lui, maar creatief en willen best wat betekenen voor de medemens.

      En wees gerust, je mag nog steeds meer verdienen als je buurman hoor (Als je daar eigenwaarde of wat dan ook aan ontleent).

      12 likes
    • Eerst voeren ze de euro in waardoor de helft van je sparen en loon verdwijnt , dan doen ze zich voor als goed willend met je eigen geld wat dan op deze manier terug komt hoop je , en gaan ze je vast zetten als slaaf (word dan alles nog duurder ? of gaan prijzen omlaag ) ,Houden de rijken zich ook daar aan denk niet dat ze zich zelf in waarden verlagen. !!!

      2 likes
    • We leven al in overvloed, er zijn voorbeelden te over in de wereld.
      Kijk om je heen, het eten hangt aan de bomen, struiken en als je vlees kiest te eten, vissen en vlees.
      De zon zorgt voor de warmte, de aarde zorgt voor katoen (kleding), voor eten, voor drinken, voor warmte.

      Overvloed is de basis van het leven!

      De eerste overvloed begint met het helemaal houden van je zelf, van je goede – en slechte overtuigingen.
      De enigste overvloed de liefde die de mens voor zich zelf voelt.
      En pas als de mens van zich zelf houdt kan het van zijn wereld houden.

      0 likes
    • Overvloed is de basis van het leven.
      De aarde IS overvloed:
      – het eten hangt aan bomen en struiken, groeit in de aarde.
      – warmte wordt verorgd door de zon,
      – water ontvangen we van de aarde
      – bouwmaterialen ontvangen we van de aarde

      Leven is overvloed, die de aarde ons elke dag schenkt.

      0 likes
  2. Tjonge jonge,

    en dan nog mensen die denken dat er voldoende werk is voor iedereen!

    – ER IS GEEN WERK !! –

    443.000 mensen in de WWB
    781.000 mensen in de WW
    16.000 mensen in de IAOW
    …. mensen die niet meegeteld worden…

    En er zijn 20.000 banen (zie Vacaturebank = landelijk overzicht)

    ER ZIJN 60 WERKLOZEN OP 1 BAAN !!!

    Wat snapt de massa hier niet aan

    19 likes
    • 1. Er zijn veel meer banen dan op een vacaturebank staan. De meeste posities komen daar nooit op terecht.
      2. Een baan is maar één van de manieren om je geld te verdienen. ZZP-er worden, ondernemer of investeerder kan ook.

      Het basisinkomen is geen oplossing voor een gebrek aan creativiteit en daadkracht.

      0 likes
      • Heb je alleen maar creativiteit als je een baantje kan bedenken in de huidige economie om je beetje geld bij elkaar te schrapen om te kunnen eten en wonen e.d. Is dat waar we zijn in onze “moderne” economie en als “moderne” mens?

        Denk je echt als de 5 mijard mogelijke werkende op de wereld allemaal met dezelfde productiviteit werken als de 7 miljoen in Nederland dat dit bijdraagt aan een betere wereld? Of moet er een majeaure verandering komen in het huidige paradigma?

        Je moet het natuurlijk wel willen zien en openstaan voor nieuwe gedachten en ideeën. Het basisinkomen zal er uiteindelijk komen ondanks de tegenkrachten die van veranderingen bang worden.

        En juist de mensen die het hardste roepen dat we dan niet meer willen bijdragen aan de maatschappij (werken), zijn de mensen die dit waarschijnlijk gaan doen als zo’n systeem wordt ingevoerd. Maar dat is niet erg, 5 mijard werkenden is toch veeel te veeeel. Tenzij je allerlei onzin baantjes verzint.

        6 likes
      • @Henk: klopt, het basisinkomen is geen oplossing voor een gebrek aan creativiteit en daadkracht, er is n.l. helemaal geen gebrek aan creativiteit en daadkracht. Er is een overdaad aan creativiteit en daadkracht EN aan kromme regeltjes en wetjes die de ene mens stinkend rijk maakt en houd en arme mensen arm houd. Expres. Hoe creatief en daadkrachtig je ook bent. Veel arme mensen zijn juist door armoe enorm creatief geworden maar mogen nu niets door al die onnodige wetjes en regeltjes, die een kleine bovenlaag zo rijk mogelijk houden. Niet dat die kleine bovenlaag beter, intelligenter en creatiever is maar ze zijn domweg in de juiste kringen geboren. Daardoor denken ze dat ze beter, intelligenter en creatiever zijn. Oneerlijke concurrentie dus. En denk eens aan de monopolieposities van de multinationals en hoe daardoor de middenstand is weggevaagd, doelbewust, ten behoeve van hen. Alleen de grote bedrijven mogen nog floreren. Dat is absoluut geen oplossing voor de mensheid. Dat is als je het objectief bekijkt, de mensheid doelbewust met voorbedachte rade werkeloos en arm in een hoek drukken. Als multinationals zo graag op hun monopolieposities willen blijven zitten, (tomeloze werkdrang of tomeloze geldwolven?) en niemand meer een eigen onderneminkje op kan starten, wat aan alle kanten wordt ontmoedigd door zware eisen waar je aan moet voldoen en omdat ze binnen een jaar toch weer opgevreten worden door een gigant, is een basis inkomen de enige oplossing voor de mensheid.

        5 likes
      • Voor alle sukkels die maar blijven denken dat er banen zullen zijn:

        http://www.pakkenproletariaat.nl

        http://www.pakkenproletariaat.nl/update/angst-voor-robots-is-niet-belachelijk/

        Het basisinkomen is juist van groot belang en het wordt hoogste tijd dat het serieus wordt genomen!

        2 likes
    • Dat is niet raar als de overheid decennia arbeiders importeert. En mensen van de arbeidsmarkt verdreven worden door het grensbeleid. Tel daar automatisering bij op en het faalt..

      5 likes
      • Het rekensommetje van Mammon kun je ook op wereldschaal uitvoeren. Als 3 miljard mogelijke werkenden op de wereld eenzelfde productiviteit zouden gaan krijgen als de 7 miljoen in Nederland dan is de aarde te klein om de productie zelfs nog maar te kunnen opslaan….

        Het wordt dus tijd om arbeid anders te gaan waarderen, meer uit dienstbaarheid en omdat een mens nu eenmaal nuttig wil zijn en niet meer om een beetje (meer) geld.
        Deze wijze van denken, dit arbeidsethos, raakt hopeloos achterhaalt.

        4 likes
    • Fred (die ene andere)

      @Mammon: U heeft hier misschien gelijk in maar dat is de huidige economie, ik denk dat als mensen kunnen gaan leven in plaats van overleven dat mensen zich meer gaan ontwikkelen in waar ze van houden.
      Hiermee gaan mensen ondernemen in wat dan ook wat dan werkgelegenheid met zich meebrengt.

      3 likes
  3. Ik denk dat het grote onzin is! Tijd is in dit tijdperk waar we nu in leven al een grote Illusie net als GELD een illusie is om je in gevangen te laten leven. Het is denk ik bedoeld om te zien hoe de mens er nu voor staat met hun bewustzijn waar nu alles om draait. Als er een bewustzijn is is het zowiezo einde geld en contracten en meer.

    Ik zie mensen nog steeds over ziektekosten praten dus nog steeds niet bewust en levende nog steeds in die gemaakte illusie.

    Onze menselijke upgrade is nu gaande met een steeds groter bewustzijn en dan is geld geheel niet meer nodig omdat we klaar staan voor elkaar dus ook in die zorg voor zover dat nog nodig zal zijn omdat we niet meer het ziektebeeld gaan krijgen van destijds.

    Hier een leuk filmpje over onze frequentie shift naar een nieuw DNA structuur in ons lichaam.
    2012 DNA UPGRADE : HUMANS ARE MUTATING INTO A BRAND NEW SPECIES!! (HD): http://youtu.be/Fhul51pJpcU via @YouTube

    4 likes
    • Zolang het nog niet (zichtbaar en in de volle breedte) zover is, is het best oké om binnen onze huidige mogelijkheden te werken aan een betere wereld. Dat lijkt ook al op een verhoging van het bewustzijn (Naar Aquarius bewustzijn). Vind je ook niet?

      12 likes
      • @Zonnemax,

        Om je eerlijk de waarheid te zeggen kan ik het Aquarius bewustzijn niet omdat het vele duizenden jaren geleden is dat we in dat tijdperk zaten. Ik denk overigens ook dat we niet in dezelfde frequenties blijven leven omdat er ook een vordering van een intelligentie plaatsvind. Met die frequentieshift mogen we ook meer van onze bovenkamer gebruiken. Ik vind het zelf een uiterst interessant onderwerp omdat genezing van ziektes en het bewerken van ons DNA daar alles mee te maken heeft. Zo kan je in een andere frequentie zomaar even 300 jaar ouder worden. Zoveel invloed heeft een frequentie dus op ons lichaam.

        2 likes
    • Over eerlijkheid gesproken. Hmmmmmmmmm en de rijken dan ? Krijgen die ook een basis inkomen?
      En wordt daarna hun kapitaal verdeeld ? Beginnen we met zijn allen gewoon weer opnieuw; allemaal hetzelfde.
      Net als na de oorlog. hahahaha wat een farce….
      Ik geloof hier echt niet in; weer zo’n mooie illusie. pfffft – hou jij ze dom – hou ik ze arm.
      Mensen dit gaat gewoon niet werken. De ongelijkheid neemt dan alleen maar weer toe.
      Het gaat gewoon om de wantoestanden die in de hogere regionen aangepakt moeten worden – dit is weer duidelijk een lapmiddel. Een prachtig rookgordijn. Geef de mensen brood en spelen. ( basis inkomen en Linda de Mol) Bah, denk nu toch eens na.

      4 likes
  4. Typisch dat dit weer uit Groningen moet komen.. Er is geen gemeente die harder faalt met fiscaal beleid en socialisme. Men moet stoppen met arbeid te taxeren en de 100 belastingen die zelfstandigen moeten betalen. Niks mis met een vangnet maar om alles te verdelen in de naam van het collectief stinkt. Laten we eerlijk zijn sommige mensen doen er gewoon geen fuck voor. Als je motivatie en innovatie wil vermoorden moet je dit plan uitvoeren. Hebben we binnen 50 jaar een derde wereld standaard.

    1 likes
    • Motivatie en innovatie tover je ook niet uit de hoge hoed door mensen arm te houden.

      4 likes
      • Arm zijn is vaak een keuze. Vooral in nederland. Motivatie en innovatie krijg je door gezonde competitie. Zelfde als een wild dier al je die begint te voeren word hij lui en apathisch. Ik zie dat ook in mij omgeving met mensen gebeuren dankzij het uitkeringsbeleid.

        2 likes
        • Die ferrie.. Als je in de bijstand zit dan tel je al niet meer mee en dus word je min of meer al van 2 kanten uitgeschakeld. Mede door jou manier van denken en het systeem. Lui? Zijn alleenstaande ouders lui? Dat kan niet, want wat je normaal met zijn tweeën hoort te doen, doe je in je eentje. Alles dus. Dan kan het wel eens gebeuren dat je het gevoel hebt dat je door tweeën of zelfs drieën verscheurt wordt. Je kunt immers niet op meerdere plekken tegelijk zijn.(niet iedereen heeft een ex) Als je dan iets verzaakt ,dan krijg je ook weer een vingertje, dat je het niet goed doet. Vooral van mensen zoals jij en die zelf niet willen helpen, want ik ben volgens jouw lui) Wat ik uit eigen ervaring heb meegemaakt of meemaak is dat het systeem ver over de natuurwetten zijn gegaan en dat daardoor vooral kinderen de dupe worden. De dimensie van zorgen is een geldkwestie geworden tot in de huiskamer en daar moeten we van af. Ik ben 50 en zit nog in de kinderen en mijn ouders takelen af. Heb ook nog een pleegkind, een gehandicapte broer en ik heb het gevoel dat ik daar allemaal voor moet gaan zorgen. En de afbraak van de zorg gaat mij veel energie kosten en die heb ik al weinig ivm ziekte. En dan moet ik ook nog een tegenprestatie gaan leveren. En dat met weinig geld(dus kan niet uitbesteden), geen auto, niemand die het mij eens een keer overneemt. Leuk he, die eigen verantwoording. Man, je weet niet wat je zegt, omdat je het zelf niet meemaakt. Mensen zijn geen robots. Dat de elite/systeem dat wel wil is hun ding, maar ik wil ethiek terug. Menselijke invulling op natuurbasis en geen afstraffing. Ik ben 50 en geen klein kind meer. Ik weet heel goed wat belangrijk is. Een familie bij elkaar houden, zodat als ik er niet meer ben, ze elkaar nog hebben. En dat kan alleen als je er op het juiste moment voor ze bent. Die dimensie die wij niet meer waarderen/zien door het achterlijke huidig systeem.

          8 likes
          • Goed gezegd. Helemaal mee eens Elise!

            3 likes
          • @ferrimassi

            Als jij straks een keer in de put komt te liggen, heb ik de sterke neiging je er niet meer uit te trekken…. Het is tenslotte allemaal je Eigen verwantwoordelijkheid. Krepeer dan maar….

            Tenzij ik dan vanuit mijn persoonlijke idee vindt dat je toch geholpen mag worden, dan is het wel goed natuurlijk. En mijn persoonlijke idee is gevormd door? Snap je?

            1 likes
          • Arm zij is “vaak” een keuze staat er. Ik zeg niet dat ieder mens in staat is zichzelf te redden. Mensen die het echt nodig zijn mogen van mij zelfs iets meer hebben. Maar ik constateer dat er veel mensen zijn die niet willen maar wel kunnen. En er is vanuit instanties ook geen degelijk beleid om mensen iig bezig te houden.
            Dus zitten er heel veel mensen te lang en onnodig in de bijstand.
            Niks doen is enorm slecht voor de mens.

            @elise

            Waar zeg ik dat jij lui bent? Alleenstaande ouder zijn en (pleeg)kinderen hebben is een keuze die je maakt. Daar kun je de maatschappij niet verantwoordelijk voor houden. Zorg moeten dragen voor een zieke ouder of broer is iets waar je waarschijnlijk geen keus in hebt en is te rechtvaardigen. Maar je kan niet verwachten dat de samenleving gaat opdraaien voor eigen keuzes die gemaakt zijn. Dat is verantwoordelijkheid.

            0 likes
        • Precies. Daarom moet je dat wilde dier niet voeren maar enorm veel honger laten krijgen zodat het dier uit “moorden” gaat om toch maar te OVERleven.

          Dat is toch wat je bedoelt ferrimassi?

          5 likes
        • Zeg Ferrimasi, in het leven is het nou eenmaal niet zo dat als je een keuze maakt, wat voor een dan ook, dat het dan ook automatisch zo gaat als je denkt dat het zal moeten gaan. Tjongejongejonge. Heb je dan helemaal geen levenservaring, kijk je niet om je heen, merk je niets op? Op een moment liggen de kaarten zo geschud en op een ander moment zus. Dan moet je vaak handelen daarnaar en ondertussen verandert alles weer. We zijn geen ingevuld belastingformulier zeg. Verder, kende jij toen jij jong was maar ook nu altijd de consequenties van wat je aangaat? Ik heb altijd hard moeten werken vanwege allerlei tegenslagen en omstandigheden (zoals de kaarten waren geschud en verantwoordelijkheid nemend), heb niet geklaagd, nooit, maar ben nu wel ernstig burnout. Dat was natuurlijk niet gebeurd als mijn medemensen mijn duidelijke noden hadden opgemerkt en niet alleen maar met oogkleppen bezig waren met hun hachje. Persoonlijk wens ik mijn medemens een goede basis van waaruit deze zich als mens gunstig kan ontplooien ten dienste van de gemeenschap en dit bedoel ik zeer ver strekkend. Dat zal ook onze kinderen meer rust en een veiliger gevoel geven wat weer veer doorwerkt in volgende generaties. Alsjeblieft geen zedenprekerij en moralisme. Daar hebben we al teveel van in dit land, te beginnen met de ambtenarij tot in Den Haag. Al die mitsen en maren die je aanbrengt riekt naar controle op de ander (onvrijheid) en wijzen met het vingertje. We vergeten nog goed onderwijs waarin kinderen wordt geleerd wat werkelijk belangrijk is, o.a. de mensheid of gemeenschap dienen ofwel besef creëren van algemeen gemeenschappelijk doel. Alles wat de gemeenschap werkelijk dient is ook goed voor het individu.

          0 likes
  5. Inderdaad, Invoering van het Basisinkomen om de Basisbehoeften te dekken is een kwestie van tijd.
    Draagvlak vormt zich al langzaam en zal uiteindelijk ook in politieke partijen worden gesignaleerd.

    Nee, basisinkomen heeft niets te maken met communisme. Het basisinkomen geeft mensen meer de vrijheid zich te ontwikkelen binnen de bestaande democratie.

    Ja, basisinkomen maakt niet “volledig” vrij, de overheid zal het basisinkomen distribueren. Maar wel ligt in de wet vast dat het de basisbehoeften ruim moet dekken en meebeweegt met de inflatie/deflatie. Het basisinkomen is een haalbare start om anders tegen economie en werken aan te gaan kijken.

    Ja, basisinkomen is betaalbaar. Ook als het alleen in Nederland wordt ingevoerd. Nederland zou een mooi begin zijn en dan kan “basisinkomen” later geexporteerd worden. Iets kan beter beginnen in kleine stapjes. En nee, er wordt niemand “geld of vermogen” ; “afgepakt”. Geen angst nodig dus.

    Wellicht dat de huidige generatie politici het basisinkomen al tot wasdom kan brengen door deze visie te verwerken in de hervorming van het belasting en social stelsel die aanstaande is. Niet alleen als financieel maar ook als sociaal instrument.

    Een mooi en wijs 2015 gewenst.

    22 likes
  6. Even uitgelicht.
    In plaats van die 8Miljard(?) kun je beter de;
    a) Loonbelasting verlagen en b) Banken bereidwilliger maken.
    Dit zijn volgens mij de speerpunten om de hoge(re) werkloosheid aan te pakken.

    Ben ik een voorstander van Basis Inkomen, volmondig ja!
    We kennen al diverse ‘Basis Verzekeringen’ voor,
    auto, gezondheidszorg, huis, inboedel, aansprakelijkheid…. ach vul maar in.
    Dus waarom geen Basis Inkomen, gebaseerd op een gemiddelde huur/koop woning en algemene levensonderhoud.
    Dus ca. €1000,- p/m. NETTO! En dit is bv. afhankelijk van je leeftijd, grootte van gezin, enz.
    Daarnaast kun je (bijna) alle subsidies en uitkeringen gewoon afschaffen!
    Als 67 jaar bereikt ontvang gewoon je AOW, pensioen.

    10 likes
    • Een basisinkomen is voor Iedereen, het is zeker niet de bedoeling er weer allerlei regeltjes aan te koppelen. Natuurlijk moet het wel haalbaar ingevoerd kunnen worden:

      1. Basisinkomen om de basisbehoeften te dekken wordt een recht in de NL wetgeving
      2. Iedereen vanaf 25 jaar krijgt het basisinkomen als men minimaal 18 jaarin NL woont. (Deze regel moet wel om het haalbaar te laten zijn).
      3. Het basisinkomen zal de basisbehoeften dekken. De basisbehoeften liggen vast bij wet. Het beweegt mee met inflatie/deflatie.

      AOW is niet meer nodig, je hebt tenslotte een basisinkomen. Collectieve pensioenen zijn ook niet langer nodig. Deze worden over een periode van 10 jaar afgeschaft en uitgekeerd aan degene die hiervoor hebben gespaard waarbij de uitkering in eerste instantie verplicht gebruikt moet worden om een aanwezige hypotheek af te lossen.

      11 likes
  7. Op dit moment gunnen de meeste mensen elkaar het licht in de ogen niet – dat is een feit – geen aanname !
    Er moet eerst grondig gesloopt en gestript worden op deze wereld voordat er weer iets nieuws en hopelijk iets beters kan komen. Vooralsnog is het gewoon pappen en nathouden en wachten tot het tijdperk van Kali Yuga ( de vernietigster) ten einde is. Alle donkere zaken moeten aan het licht komen inclusief corruptie en verrijking ten koste van mens en/of milieu. Pas daarna is het de tijd van wederopbouw.
    Kwestie van mentaliteits verandering en dat duurt nog …….

    5 likes
    • Een basisinkomen kan wel bijdragen aan mentaliteitsverandering omdat men niet meer doorlopend in OVERlevings modus hoeft te staan.

      De historie wijst uit dat als het ene minder wordt (afgebroken wordt) het andere al in opbouw is. Dat is niet één tijdstip: tot 1-1-2020 doen we het zo en vanaf dan doen we het radicaal anders. Zo zal het niet gaan, het verschuift langzaam (en zichtbaar voor degenen die het willen zien).

      4 likes
    • Fred (die ene andere)

      @Huisheks, U heeft een behoorlijke mening hier maar ik zie geen onderbouwing.
      Ik ken best wel wat mensen die voor andere mensen klaar staan als dat nodig is, dit kan ik zelf niet onderbouwen omdat dat mensen zijn die u niet kent.
      Is iedereen die u kent of bij u in de buurt echt zo meedogenloos als u beweert?
      Dan is het tijd voor u om te verhuizen naar een andere omgeving denk ik.
      U kunt ook naar de kleinere dingen kijken bijvoorbeeld mensen die “elkaar het licht niet gunnen” zullen dat wel jegens hun familie doen en dat is toch een begin.

      2 likes
  8. Lieve mensen, het is mogelijk om een basisinkomen te realiseren. Degenen die zeggen dat ze het allemaal zelf wel gaan verdienen, hebben het mis want zij lopen immers ook gevaar. Alles is aan elkaar verbonden, ook werk en inkomen. Neemt werk af dan neemt inkomen af en daarmee weer het werk. Ja, ik verdien mijn eigen inkomen en ik heb voldoende, maar ik GUN iedereen een bestaansrecht. Het is een mooi systeem waarbij iedereen een basis heeft voor gezondheid, wonen, scholing en eten. Terugkeren naar de 16e eeuw dat gaat gewoon niet meer en we moeten vooruit denken. Een NWO lijkt mij niet direct het resultaat hiervan, echter kan het wel tot een meer ontwikkelde mens leiden. Mensen krijgen hiermee de kans om zich verder te ontwikkelen op IQ en EQ en spiritueel. Mensen kunnen elkaar helpen de juiste weg weer te vinden, hun hart weer te openen, hun eigen kinderen liefdevol groot te brengen en de ouderen bij te staan. Ik kan nog een heel boek schrijven over alle voordelen, maar ik laat het hierbij.

    11 likes
    • Voor het volk zou het een uitkomst zijn. Maar is de heersende elite er bij gebaat ? De overheid wordt gerund door loopjongens van de zwaar corrupte elite achter de schermen die willen zeker geen volk met een hoog IQ wat zich weerbaar en onafhankelijk weet op te stellen. Dat is het laatste wat ze willen. Hoe groot is dus de kans dat zoiets doorgang gaat vinden ? Je mag er over praten, brainstormen mag ook nog net maar verder Zal het nooit komen. Afgezien dat het basis-inkomen je afhankelijk maakt van de uitkerende instantie, zou het toch zwaar afbreuk doen aan de macht die ze over ons hebben en zal het dus nooit van de grond komen.

      1 likes
    • Dit is totaal niet realistisch en heel dom om dit maar naar voren te dragen. Het is chaos en paniek maken en niet aankweken. Het volk is hier totaal niet klaar voor wat aan al de reacties te bemerken is. Halleluja!!

      0 likes
      • Het volk is er niet klaar voor? Daarmee zet je zowel de meeste mensen als degenen die argumenten tegen het basisinkomen hebben, lekker weg zeg. Het valt me van meer mensen op trouwens, dat zij andersdenken wegzetten als onbewust, negatief en dom.

        0 likes
        • @Henk,

          Beste Henk, je moet zelf ook wel kunnen bedenken wat er niet goed gaat als dit zover gaat komen. Ik zet niemand weg als dom maar ik vind het wel heel dom dat vele niet kunnen nadenken wat de gevolgen zijn van zo een actie. Als dit nu gaat gebeuren heeft het grote en desastreuze gevolgen voor iedereen. Ik heb wel vaker gezegd dat als er iets gebeurd dat het gros van de mensheid en ja ook in NL naar elkaar wijst van hij zou het toch doen. Bij zo een reactie is er dus iets groots fout aan vooraf gegaan. Daar wil de Vrijmetselarij niet aan beginnen en wat ook logisch is. Het gros maakt er een heel ideaal plaatje van maar idealen zijn niet te verwezenlijken als het volk niet 1 is. Vele hebben daar ook een ideaal halleluja beeld van en denken van wel. Blijf realistisch om je heen kijken!!

          0 likes
  9. ik denk dat we ons al over tien jaar doodschamen
    dat we ooit zo n achterhaald, ouderwets, primitief en oneerlijk systeem hadden
    met honderden soorten regelingen belastingen subsidies toeslagen uitzonderingen bijdrages enz enz.

    tijd, kosten en energie verspillend, demotiverend en vastlopend.

    een impuls en ommezwaai is nodig, kortom
    een eerlijk systeem voor de basisbehoeften,
    wat goed is voor de economie, werkgelegenheid en voor de creativiteit.

    het gaat allemaal wel tergend langzaam
    de veranderingen
    het is toch niet meer van 2015 …… achterlijk en achterhaald.

    samenvattend; een lachwekkend systeem
    met bureaucraten in den haag en brussel die achter lopen
    en goed voor zich zelf zorgen, maar niet voor ons,

    veel belasting geld innen,
    maar totaal niet goed investeren en het verspillen en
    niet meer weten wat een bevolking wil en wat er speelt.

    alles kapot bezuinigen met steeds meer regels, wetten, uitzonderIngen en regelingen bedenken en iedere vrijheid wilden bestrijden en inperken en alles willen controleren, beslissen en bepalen.

    het zou een impuls voor de economie en werkgelegenheid zijn. eindelijk…

    dit systeem is zwaar verouderd, een vastgedraaide bureaucratie
    met geen persoonlijke vrijheden voor creativiteit om eigen initiatieven
    te ontplooien voor werkgelegenheid, ideeën of enthousiasme.

    iedereen die dat heeft wordt afgestraft in dit systeem.

    (vele bedrijven waren genoodzaakt om te stoppen ivm steeds nieuwe regels
    en eisen. vraag maar eens rond) mensen die allemaal heel hard werken en willen werken moeten stoppen..door dit systeem…te veel regel en wetgeving
    steeds meer eisen, dure investeringen, vergunningen, regelingen enz

    9 likes
    • ik denk @Margreet, dat het schamen geen tien jaar gaat duren maar al reeds is begonnen.
      Je betoog is helder en klopt aan alles kanten, ik zie echter een hele grote beer op weg naar verandering, namelijk die hele kliek, die de touwtjes in handen heeft en zich ongebreideld kan verrijken aan ons (het slaafse gepeupel) dit zeker niet zonder slag of stoot op zal geven. Dat zal nog heel wat voeten in de aarde hebben voor elke minieme verandering laat staan voor een dergelijke ommezwaai.

      2 likes
  10. Ja ,daar ben ik voor .Want zo kunnen de ziektekosten omlaag want ook stres en een burn-out verdwijnen

    8 likes
  11. Interessant verhaal van Bregman. Toch zie ik niet in waarom het basisinkomen in de Nederlandse context zinvol zou zijn. We hebben immers de sociale zekerheid al. Echte armoede, zoals in de tweede en derde wereld, komt in Nederland niet voor. Bij de tegenargumenten mis ik een hele belangrijke: Dat het principe: ” voor wat, hoort wat ” wordt losgelaten. Dit maakt mensen onnodig afhankelijk en vormt daarmee een rem op de ontwikkeling van met name jongeren. En daarnaast legitimeert het basisinkomen zonder voorwaarden uitvreetgedrag. Hierdoor zal het aantal mensen dat niet werkt, en ook niet anderszins bijdraagt, toenemen. Het betoog van Bregman dat alle mensen willen bijdragen vind ik nogal naïef. Deze historicus heeft zich duidelijk niet verdiept in de sociale psychologie.

    0 likes
    • Beste Henk, heb je je al verder verdiept in basisinkomen en andere commentaren gelezen?

      – Werk wordt steeds minder belangrijk. Het arbeidsethos zoals we dat kenden is niet langer nodig.

      – De enorme arbeidsproductiviteit (efficiente economie) zorgt ervoor dat we in staat zijn het basisinkomen in te voeren. Het is een kwestie van een rechtvaardige verdeling die niet loopt volgens het recht van de sterkste.

      – Wat is er normaal aan om 650.000 werkelozen te laten solliciteren op 100.000 banen, met plicht en allerlei andere regeltjes?

      – Een basisinkomen voor langere tijd is nooit toegepast. Dus termen als “uitvreetgedrag” laat ik geheel aan U. Zegt wel wat over Uw Eigen Psyche. Voor je er “Sociaal wetenschappelijk” iets van kunt zeggen, moet zo’n basisinkomen zeker 10 jaar bestaan. Er zijn wel proeven die ook die richting uitgaan en die laten positieve resultaten zien.

      Verder kan ik vele voordelen noemen, maar die kunt U inmiddels overall lezen.

      Je moet dat natuurlijk wel willen zien en niet vastgeroest zitten binnen het huidige paradigma.

      3 likes
      • Beste Zonnemax,

        Dank, ik ben weer een stukje wijzer: Het basisinkomen voor iedereen is een perfect plan, waar niets op aan te merken valt.
        Ik heb me niet verdiept in het basisinkomen, mijn Eigen Psyche is kennelijk niet in orde en ik zit vastgeroest in het oude paradigma. Met tegenargumenten hoef ik niet te komen totdat het basisinkomen is ingevoerd en 10 jaar draait. Dat weten we dan ook weer.

        0 likes
    • Weer zo’n mooie: uitvreetgedrag. Hoe verzin je het Henk! Uitvreetgedrag vind ik Geer en Gor die bij zielige kreperende hulpbehoevende oude mensen vertier gaan filmen. De zorg is uitgeknepen om die gasten met hun sarcastische onderbroekenlol te betalen. Miljoenen verdienen ze. Dat zijn uitvreters Henk. Maar het volk slikt het en lachen zich een breuk terwijl ze even ontspannen van alle zorgen om de zorg en hun portemonee. Het lijkt een rem op de ontwikkeling bij mensen met name bij jongeren. Gevaarlijk als we een betere, liefdevollere en eerlijkere toekomst willen. Weg met de commercieele televisie. Naast dat ze denken ver boven ons te staan en ons uitsluitend uitlachen en dom houden scheelt het ons miljoenen.

      1 likes
  12. Zeker een goed plan. Het mag van mij nog verder. Ieder wereldburger een basis-inkomen. De rijkdommen van de wereld eerlijk verdeeld. Het gaat er ook komen. Veel Liefst!

    7 likes
  13. Geld word blijkbaar uit niets gecreëerd, kunnen ze het ook wel als basisinkomen verwerken…toch?

    6 likes
  14. Klinkt leuk, maar gaat niet werken. Met de invoering van een basisinkomen verdwijnen ook de toeslagen. Dan moet het basisinkomen dus aardig hoog zijn. En omdat iedereen recht heeft op het basisinkomen is het totaal onbetaalbaar.

    1 likes
    • Beste Jort,
      Heb je, je wel goed in het onderwerp verdiept? Er zijn meerdere berekeningen gemaakt, door vakmensen uit de economie, die aantonen dat het wel degelijk betaalbaar is.

      Maar het gaat niet alleen om de betaalbaarheid maar ook om de samenleving die je met elkaar wilt verbeteren. Beschaafder maken en mensen meer de ruimte geven. Het is van de gekke dat de enorme productiviteitstijgingen van de afgelopen vijfitg jaar niets veranderd hebben in de verdeling van de welvaart, want het is nog steeds 40 uur werken tegen relatief gezien een lager loon als zeg 30 – 40 jaar geleden. Dat is een feit.

      5 likes
  15. Al die energie die er hier door de tegenstanders in word gestoken kan naar mijn idee beter gebruikt worden in het bedenken van iets wat volgens hen wel werkt? Ergens tegenaan schoppen is 1 maar een ander goed plan bedenken … Waar blijven de goede plannen ? Ik hoor ze graag!

    1 likes
    • Nouja, ik wil het best geloven maar nu leg je het initiatief dus bij de tegenstanders?

      Dat is leuk, ik vind dat er nog steeds geen goede uitgewerkte voorbeelden zijn. Als ik simpele berekeningen zoals bij een vorig topic over dit onderwerp heb laten zien eens worden bijgesteld en men laat eens met simpele voorbeelden zien hoe nederland dit allemaal kan betalen wil ik er best voor open staan.

      Zelf geloof ik er niet zo in omdat Nederland niet genoeg inkomen heeft.

      Ik geloof best dat als je de zorgen van het minimuminkomen wegneemt dat ze er beter van worden en meer initiatief kunnen nemen, maar waar gaan we het van betalen? En graag een uitgewerkt voorbeeld met cijfers van het CBS.

      1 likes
      • Haha, van het CBS 🙂 Meen je dat nu echt?

        https://www.youtube.com/watch?v=8OzAbbDmMTA

        En kijk zelf even op google of eerdere berichten op deze site. Er zijn genoeg berkeningen te vinden die aantonen dat het grosso modo betaalbaar is.

        En als het dan betaalbaar is, ben je dan voorstander? Of zijn er dan weer andere redenen om het niet te willen?

        1 likes
      • Daar is ie weer: waar gaan we het van betalen. Verder kun je dus niet denken, al wordt het je 100x uitgelegd. Hier houdt jouw denkvermogen dus op. Als het systeem niet snel instort, en dat kan elk moment gebeuren, kan al het geld zolang van de belastingparadijzen gehaald worden. Ons geld, dat is van ons afgenomen. Egoisten, moraallozen hebben daar alles opgehoopt. Iedereen op aarde 70 miljoen is makkelijk te doen. Dan lopen zo hier en daar wat aasgieren rond die met hun gladde babbels en veel te grote ego’s nog steeds serieus in de waan zijn dat die miljoenen die ze zo makkelijk verdiend hebben, dat dat geld van hun is. Is niet zo. Gewoon terug geven, hoe moeilijk kan het zijn? Maar de ineenstorting gaat toch wel gebeuren, Nesara/Gesara staat al klaar om volledig in werking te treden. Een paar dagen chaos tussendoor is te verwachten.

        1 likes
        • @Faith, Je bent voor mij de enige die het echt begrijpt. De mens van nu is geheel niet aan die basisinkomen toe. De Frequentie upgrade is nog niet volledig voor de mens om die regel te laten starten. Ik denk ook dat als de mens daar wel klaar voor is dat de mens gelijk klaar is voor die geldloze wereld. Het is dus een storm in een glas water creëren om te zien in hoeverre de mens is met zijn DNA upgrade.

          0 likes
          • In 1973 had Carl Sagan het al over DNA mutaties, veroorzaakt door kosmische straling die de menselijke evoluties door de eeuwen heen hebben beinvloed. In 1987 is een Supernova uiteengespat. We zitten nu in een upgrade. Toeval of niet, de verbinding met de stijgende frequenties en het stijgend bewustzijn is een feit. Junk DNA is slapend DNA, de blauwdruk van een niveau van bewustzijn.

            0 likes
      • @arnout ik denk niet dat ik de verantwoordelijkheid bij de tegenstanders leg, mijn bedoeling is meer negatieve ” tegens” in iets, om te buigen in positieve ” voors” in iets anders. Ik snap een ieders bedenkingen ik heb ze zelf ook maar zoveel energie steken in tegen iets zijn als sommige in mijn ogen doen vind ik zonde van de energie!

        0 likes
    • Het goede plan is de introductie van een onvoorwaardelijk BASISINKOMEN vastgelegd als grondrecht voor iedere Nederlander die 25 jaar is en minimaal 18 jaar in NL woont.

      Dat is een HEEL GOED PLAN, maar het is blijkbaar nodig dat eerst iedereen er tegenaan kan schoppen.

      En velen hier hebben Eigen belangetjes en vinden het daarom geen goed idee of zijn gewoonweg bang dat “ze” er “op achteruit gaan” en een ander het beter krijgt. En dan nog eentje die lui is ook nog….

      En een enkeling staat dan een democratie voor ogen bijna zonder overheid (alleen nog voor veiligheid) waar iedereen volledig vrij is om alles zelf te regelen. Dit groepje vindt het geen goed plan omdat een basisinkomen door de overheid wordt gedistribueerd. (De overheid dat zijn “WIJ”…..)

      En vervolgens is er nog een groepje dat helemaal niet gelooft in een goede mensheid. En dus per definitie alles afkraakt wat er maar langs komt tenzij het flink aanschopt tegen de gevestigde orde.

      En in zo’n mengeling van meningtjes vergt het wat doorzettingsvermogen om tot voldoende draagvlak te komen om BASISINKOMEN IN TE VOEREN.

      2 likes
  16. Goed idee, van mij mag het morgen ingevoerd worden, maar ik ben dan ook geen grote ondernemer die al zijn personeel met een zo klein mogelijk loontje onder de knoet wil houden. Als mensen weinig geld hebben zijn ze gewilliger en bereid harder te werken dan goed voor ze is. Dat voordeel gaat down the drain met zo’n plan, dus bazen van grote ondernemingen zullen tegen stemmen en het grote geld maakt de regels, dussss.

    0 likes
    • We hebben hier nog steeds een democratie. Dus als bij de volgende verkiezingen een meerderheid stemt op een partij die het BASISINKOMEN hoog in het vaandel heeft staan dan wordt het gewoon ingevoerd.

      Het probleem is eerder dat de 90% werknemers zelf niet op één lijn zitten. Als dit wel zo zou zijn dan gaan “de bazen van de grote ondernemingen” als vanzelf op een andere manier het “bedrijf leiden”.

      1 likes
  17. Klinkt mooi, maar er zitten een hoop haken en ogen aan. Het systeem van groei/winst moet men dan ook aanpakken, die maakt alles duurder en steeds sneller. Schulden moet men kwijtschelden enz. Anders wordt het een kortdurig plan, omdat het op een gegeven moment niet meer te betalen/opbrengen is. Je ziet nu al dat vrijwilligerswerk, vaste banen over gaat nemen. De top blijft zich verrijken. Systemen die zichzelf dienen. bv zorgverzekering. In feite worden we dan geheel overgenomen door de top/banken. De NWO wordt zo wel gemakkelijk gecreëerd. Men wil gewoon niet dat de mens “vrij” is, want anders had men dan nu al gedaan. Als je in de bijstand zit, weet je wat onderdrukking is. Ze weten alles over je(ziekte,beperkingen enz.), maar ze doen er niks mee. Daarnaast heb je achterlijke regels, waardoor jij niet verder kunt ontplooien. Ze gebruiken het tegen je. Het systeem bepaalt. Agenda 21. Sociale controle. Woekerhypotheken en andere shit. Men heeft het gewoon laten gebeuren. Ik geloof dus gewoon niet dat het voor de mensen een oplossing is als het wordt ingevoerd, maar voordelig is voor “hen” huishoudboekje. Waarom gewoon niet fabrieken opzetten enz. Zonnepanelen, die zijn toch hier ontworpen. Ga een constructie bedenken waarvan dat haalbaar is. En probeer iets te doen aan dat alles zo duur wordt. Laat kwaliteit weer overheersen ipv. kwantiteit(jaarboekhouding). We zeiken om milieuvervuiling, maar we vervuilen veel door kwantiteit. De huidige technologie(pc/mobiel enz) is de grootste vervuiling ooit. Denk eens aan ruimtepuin/straling(gaten in ozon door satellieten)/maakvervuiling) Dit plan is volgens mij ook weer een schijnoplossing. Onze overheid is een schijnvertoning, achter de schermen heeft men al een plan en daarom mislukt al het goede. Het enige voordeel is dat ik dan een paar jaar geen druk voel. Denk ik. Maar daar zou ook wel weer een addertje onder het gras zitten. Niks is gratis. Verplicht vaccineren of zo of de handchip. Je moet er altijd wel iets voor terug doen. Wat ik graag zou willen. Een compleet ander systeem, waarin we weer meer naar de basisnatuurwetten kijken. 24 uur economie moet weg enz. Ethiek moet terug. Ruimte om die in te vullen, daar kan men nu al aan beginnen. Geef een kind vanaf 18 jaar de tijd om zich naar geheel zelfstandigheid te werken en niet zoals nu: dat het wordt onderdrukt om zo snel mogelijk het huis moet gaan of wordt gekeken door financiële constructies. Dit is zo onnatuurlijk geworden. Mede door wegvallen vaste banen/geen bijstand onder 27 jaar en als laatste kinderen in de schulden laten zetten door studeren. Wil je zekerheid van inkomsten, dan blijf je tot je 27 studeren/werken. Wil je kinderen, dan zul je toch laat moeten beginnen en ook dat hangt af van inkomen/baan. Ik weet het niet hoor, maar het plan stinkt naar mijn gevoel. Het lijkt mij meer een selectie oplossing. Een afvalconstrructie dus.

    3 likes
    • Het systeem van groei en winst kent momenteel dalende prijzen (deflatie) in Europa. In Japan is er al 20 jaar lang sprake van deflatie. Dus niet alles wordt steeds duurder door het systeem van groei en winst. Een afvalconstructie is het niet, basisinkomen geldt voor Iedereen!

      Als je schulden kwijtscheldt dan “pak je anderen vermogen af”. Afpakken van vermogen van anderen zal eerder leiden tot sociale onrust. Beter is het dus om vanaf de invoering van het basisinkomen te beginnen met betere verdeling en de rest te laten zoals het is. Dat wordt dan gaandeweg de jaren vanzelf minder (Evolutie géén revolutie).

      Een basisinkomen zorgt voor veel meer vrijheid dan de huidige methode met “sociale” uitkeringen en allerlei verplichtingen. Een basisinkomen zorg ervoor dat je niet meer OVERleeft maar kan leven. Lijkt me daarom een zeer sociale oplossing. Mooier zou zijn als de mens het allemaal uit zichzelf zou doen, maar zover zijn we nog (lang) niet. Dus wederom evolutie in plaats van revolutie.

      Basisinkomen lost natuurlijk niet alles op. Duurzamere productie e.d. staat in eerste instantie los van het invoeren van een basisinkomen. Hoewel de mens wel meer tijd krijgt om creatief bezig te zijn en niet meer hoeft te werken “om het baantje te behouden”. Wellicht werkt dit duurzame vernieuwingen in de hand.

      Maar basisinkomen lost natuurlijk niet alle problemen in de wereld op. Het is wel een grote stap voorwaarts en haalbaar. Haalbaar mits er voldoende draagvlak ontstaat en de grotere politieke partijen dit ook gaan overnemen.

      2 likes
  18. We moeten wel begrijpen dat het de mensheid niet ten goede komt als er armoe, verdeeldheid en discriminatie blijft. Dit wordt doelbewust in de hand gewerkt want het is logisch dat mensen werkloos raken maar de teneur is dat je dan een mislukkeling, een uitvreter, een profiteur bent. Laat je niet naar beneden trappen mensen en laat je niet vernederen door lage denkniveau’s die die babbels voor waarheid nemen. Je bent pas mislukt als je bloedserieus in die mallemolen meedraait, ben je dan de pineut hee! Zij kunnen morgen ook werkloos zijn en ineens niets meer hebben want heel veel banen komen in het nieuwe tijdperk op de tocht te staan. En reken er maar niet op dat menneke Pechtold dan iets voor je doet.

    5 likes
  19. De staat is nooit de oplossing, deze is het probleem, van alles…

    Wat is het verschil tussen een verzorgingsstaat en een dictatuur?….een kwestie van tijd…

    Zorgen voor mijn naasten komt uit mijn hart en daar is geen wet (lees dwang) voor nodig.

    Wat ik lees in de reacties hier is altijd iets in de zin van “wij, ons, ze of zij, je of jij ” …stop daar gewoon eens mee! het gaat over anoniemen, dus ook over mij…en voor mij hoeft niet gedacht of ook maar iets besloten te worden, want dat doe ik het allerliefst zelf…

    Dit moest ik even kwijt, want de één is hier nog meer “verlicht” als de ander, maar de “verslaving” om een ander voor de kar te spannen om iets gedaan te krijgen zit bij practisch iedereen ingebakken…

    Enkelen welke over allen regeren?, vrij en onafhankelijk??? kijk even in de spiegel…AUB

    3 likes
    • Een nachtwakersstaat of een systeem waar ieder individu volledig vrij is, gaat niet werken. Misschien over 100 jaar als de mens uit zichzelf wil delen. Maar tot die zou dan het “Recht van de Sterkste” gelden.
      Dat gaan we niet meer doen daarvoor zijn we inmiddels dan wel weer te ver geevolueerd. En een mens is nu eenmaal een sociaal (groeps) wezen, of je het leuk vindt of niet.

      2 likes
      • Met de hierboven genoemde kritiek wordt helaas mijn bijdrage bevestigd.

        Zonnemax :” ieder individu, de mens, het recht van de sterkste, we, we, een mens, je”…lekker boeiend zonnemax…

        Ik heb trouwens nog even jouw bijdragen vluchtig doorgelezen, misschien is colportant voor de wachttoren magazine iets voor jou, je hebt namelijk echt talent om overal jouw “voet” tussen de deur te steken en “de mens” te definieren en een boodschap op te leggen…ik zeg doen Zonnemax…de koffie staat klaar…maar niet bij mij.

        0 likes
        • Chris:
          “Zorgen voor mijn naasten komt uit mijn hart en daar is geen wet (lees dwang) voor nodig.”

          Je maakt andere mensen dan afhankelijk van jouw “goede” wil. Een goed georganiseerde overheid zou ervoor zorgen dat dit voor iedere mens een recht is. Dus niet afhankelijk van charitas zoals zo’n honderd jaar geleden het geval was.

          Als we geen “we”, “je”, “ze”, “individu” en dergelijke meer hebben, is er geen mensheid meer. Of we moeten nog meer alleen in het “IK” gaan denken. That’s NOT my cup of tea.

          0 likes
          • Vraag en aanbod lost probleem nr:1 op en meer “ik” zorgt voor minder bemoeienis in alle opzichten van 2en en 3en.

            Inderdaad niet jouw kopje thee (of koffie)…

            0 likes
  20. steeds meer eisen, voorschriften, verplichtingen enz zie je overal ..
    nieuwe campings eisen ; nieuwe waterleiding systemen ( nieuwe koud water voorschriften, kosten; 40000 euro was een nieuwe regeling…)
    2015 hypotheekeisen weer strenger nieuwe maatregel….
    terwijl bouwprojecten net weer aantrokken…. ( gebeurt dit met opzet??)

    ok concreet voorbeeld van een ; nieuwe regeling 2015.
    nieuwe eisen gereedschap er moet nu een sticker op goedgekeurd …
    ( die goedkeuring met keuring en sticker staat alleen op het allerduurste materiaal…)
    bijv een boormachine van 400 euro mag dus niet meer gebruikt worden
    het moet een boormachine van 1400 zijn
    boete 2000 euro of meer per overtreding….

    maar er moet bijv ook een afzuiging bij voor het stof……van de boormachine…..
    3000 euro investering….ook 2000 euro boete of meer indien niet in gebruik……
    en dan de rest allemaal nog…..dit is slechts 1!!!! voorbeeld
    (ps geldt ook voor ander gereedschap)

    het kan dus gebeuren ( men controleert veel) dat je hard werkt
    maar
    er bijv een verkeerde boormachine ligt.. ( of ander gereedschap)
    je 4000 euro of meer
    boete krijgt, of gevangenisstraf als je die niet kunt betalen…

    ps ik denk juist dat graag heel veel mensen willen werken naast
    een basisuitkering ! graag!
    maar het hele systeem moet worden verandert!
    zodat dat er een veel eerlijkere verdeling gaat plaatsvinden
    met eigen verantwoordelijkheid en keuze. en motiverend
    ipv demotiverend en vastlopend…
    (en bovenstaande was slechts 1 voorbeeld uit vele )

    4 likes
    • Idd @margreet, waanzin ten top, en nog maar het uiterst kleine topje van een gigantische ijsberg.
      Het kan niet genoeg gezegd worden we worden niet alleen uitgekleed maar ook nog voor gek versleten!!!

      1 likes
  21. Inderdaad het kost veel tijd om de sociale geldstroom van uitkeringen op peil te houden , er moet heel heel veel werk verricht worden om alles in juiste banen te leiden , het kan veel eenvoudiger iedereen een basis inkomen scheelt veel rompslomp wel zijn er mensen die dat allemaal moeten regelen deze uitkeringen ezv. door een basis zullen daar ook minder mensen voor nodig zijn en krijgen zij ook meer vrijen tijd, de basis dekt alle uitgaven voor een redelijk financiële uitgaven wat betreft wonen voedsel, dak boven je hooft, een basis die gewoon voor een redelijk bestaan nodig is, het is eigenlijk een menselijke Recht voor iedereen een basis te vormen voor geluk, en de zorgen dat geld gebrek de woonlasten voedsel wonen niet een gevaar levert voor mensen met een tekort aan geld , wat zeker ook niet gezond is voor een menselijke lichaam, zorgen maken en gebrek hebben van financiële middelen maakt ziek ,hard werken om je financiële bestaan te behouden kan heel veel stress en depressies veroorzaken het is een goede oplossing in deze ziekelijke financiële stroming waar de geld stroming stagneert voor vele mensen, , een basis zal mensen zeker niet doen belanden op helemaal niets doen , mensen zijn creatief het is zelfs zo dat het creatieve meer zal ontplooien door vrijen tijd of minder werk, wil men het financiële geldstroom genezen dan zal deze injectie de stagnatie van de verstopping van een langzaamaan komende stilstanden geldstroom het basis inkomen de financiële aders weer meer doen opleven. zo door gaan en niks doen daartegen zal mensen meer naar een pad brengen van ovenleven van het financiële gedrag , er is een natuurwet deze wet bestaat uit eten en gegeten worden , zo is het Financiële Ook Verbonden Met deze Universele WET..

    4 likes
  22. Aan de ene kant zie ik er veel in, aan de andere kant heb ik hier ernstige twijfels over. Ik zie er veel in omdat ik ervan uit ga dat alleen mensen zullen blijven werken die hun vak met liefde uitoefenen. M.i. zijn op dit moment veel mensen in hun beroep beland om geld te verdienen, zonder hun vak waarlijk met liefde uit te oefenen. Aan een arts bijvoorbeeld is duidelijk te merken wanneer hij of zij het vak met liefde en plezier uitoefent of alleen maar snel een recept uitschrijft om weer aan een volgende patient geld te verdienen. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor allerlei beroepen. Met een basisinkomen zullen naar ik aanneem alleen mensen hun beroep willen blijven uitoefenen omdat zij dat uit liefde voor hun vak doen. Wat ik tegen het basisinkomen heb is het volgende. Wanneer je een beroep uitoefent, dan dien je uiteraard te voldoen aan de eisen die je werkgever aan je stelt. En wanneer je niet aan die eisen voldoet, dan krijg je geen loonsverhoging of word je ontslagen. Dit systeem zal m.i. in de vorm van een basisinkomen niet anders zijn. Je werkgever is dan het Rijk. Zij bepaalt in dat geval waar je wel en niet aan MOET voldoen en zal m.i. eisen gaan stellen, of je het er nu wel of niet mee eens bent. Denk daarbij dan aan het verplichten van allerlei vaccinaties of het verplichten van bijvoorbeeld een chip in je arm. Deze eisen zijn oneindig. En werk je hier niet aan mee, dan verlies je je basisinkomen.

    0 likes
    • Het basisinkomen om de basisbehoeften te dekken wordt vastgelegd als grondrecht en tevens dat de basisbehoeften met inflatie/deflatie meebewegen.

      De enige voorwaarden zijn:
      1. Basisinkomen gaat in op 25e levensjaar
      2. Je moet 18 jaar in NL hebben gewoond

      Omdat het een grondrecht moet worden, kun je er niet zo maar aan gaan tornen.

      4 likes
  23. @ henk. waarom stoppen bedrijven, ondernemers en zzpers dan allemaal????? door de slechte economie EN door de regels overheid.

    (“1. Er zijn veel meer banen dan op een vacaturebank staan. De meeste posities komen daar nooit op terecht.
    2. Een baan is maar één van de manieren om je geld te verdienen. ZZP-er worden, ondernemer of investeerder kan ook.

    Het basisinkomen is geen oplossing voor een gebrek aan creativiteit en daadkracht.”)

    is het wel..

    er zijn veel minder banen
    en …..
    waarom stoppen dan zoveel!!!! ondernemers en zzpers
    winkels bedrijven gedwongen of niet……
    maar ook veel!!!
    door de regels en bemoeienis van de overheid
    te duur…..onmogelijk….niet meer werkbaar…..niet meer betaalbaar….
    niet meer hanteerbaar….niet meer te doen…..

    1 likes
    • Beste Margriet,

      Waarom zou het basisinkomen een oplossing voor het probleem zijn dat er veel ZZP-ers en ondernemers moeten stoppen?
      En hoezo leidt het meer creativiteit en daadkracht?

      0 likes
      • Beste Margriet,

        Waarom zou het basisinkomen een oplossing voor het probleem zijn dat er veel ZZP-ers en ondernemers moeten stoppen?
        En hoezo leidt het meer creativiteit en daadkracht?

        beste henk
        als iedereen een basisinkomen zou krijgen.
        ontstaat er ruimte voor creativiteit en daadkracht
        ivm financiën en tijd
        plus de bemoeienis van de overheid moet minder.

        2 likes
        • Het zou kunnen dat een basisinkomen inderdaad leidt tot meer ruimte. In het boek Schaarste van 2 psychologen wordt duidelijk uitgelegd hoe schaarste bezit neemt van het denken en tot slechte besluitvorming leidt.

          Of het leidt tot minder overheidsbemoeienis betwijfel ik. Het basisinkomen zal toch ook betaald moeten worden en aan de belastingkant zal dit snel leiden tot meer ingewikkelde regels, waar de politiek dan heerlijk aan kan sleutelen.

          0 likes
          • Minder overheidbemoeienis is niet het eerste doel van basisinkomen. Een betere verdeling van de welvaart wel, als je dat aan de individu overlaat dan gaat het “Recht van de sterkste” weer gelden. Die tijd is gelukkig voorbij, we lijken wat beschaafder te zijn geworden.

            Tot minder overheid leidt het basisinkomen wel. En welke ingewikkelde regels denkt U allemaal?
            De volgende?
            1. Vanaf 25 jaar basisinkomen
            2. Minimaal 18 jaar in NL woonachtig.
            3. Basisinkomen beweeg mee met inflatie/deflatie van de basisbehoeften.

            Vastleggen in de grondrechten en niet meer aan tornen.

            1 likes
  24. @ henk

    een duidelijk stelsel
    1 tarief voor alles

    en wat denk je dat je bespaart
    als bijna iedereen uit den haag en brussel naar huis kan…

    zonder al die controlerende organisaties
    regels wetten bedenkende instanties
    managers denktanks enz enz
    die miljarden verslinden en verdienen

    zonder al die papier winkels
    in een vastgelopen systeem
    met ieder jaar andere bedenksels ideeën regels en wetten
    die veel slechts veroorzaken
    maar nooit iets goeds….

    het geld gaat naar hun…
    niet naar de zorg, onderwijs enz…..

    1 likes
    • Dat zou mooi zijn. Ik vrees alleen dat het er nooit van zal komen. Onze democratie is gebaseerd op het vinden van compromissen tussen verschillende belangen(groepen). Wet en regelgeving is daarom verre van optimaal en werkbaar, maar simpelweg een constructie waarin de verschillende partijen zich kunnen vinden.
      De democratie afschaffen lijkt me geen goed plan, want een beter alternatief zie ik niet. Was het niet Churchill die de democratie het minst slechte systeem noemde?
      Het is en blijft aanmodderen.

      0 likes
      • Beste @Henk, je schreef : De democratie afschaffen lijkt me geen goed plan

        Nou Henk, de democratie kun je ook niet afschaffen want dat is lang geleden al gebeurd. Al wat ons nog rest is een schijn-democratie, waarin de indruk wordt gewekt dat het volk iets in de pap te brokkelen zou hebben, in werkelijkheid hebben wij niets maar dan ook helemaal niets in te brengen. De manier waarop ons de Euro en de EU tegen wil en dank in de maag gesplitst zijn is daar o.a. een treffend voorbeeld van. In werkelijkheid is er een klein clubje elites die ons onder het mom van democratie hun wil opdringen. Als er echt sprake zou zijn van een echte democratie zou de maatschappij er echt heel anders uitzien. Oorlogen bijvoorbeeld, zouden onmiddellijk tot het verleden behoren, er is namelijk geen gewone burger ter wereld die oorlog wil of er ooit iets mee opschiet. Het volk betaalt altijd het gelag en dat zou in een echte democratie nooit en te nimmer kunnen gebeuren. Dus houd aub op over democratie, dat is wel het zwakste en slechtste argument in dit vraagstuk.

        3 likes
  25. Goh interessant, een hoop,kritiek lees ik hier ook! bealngrijk lijkt mij vooral in deze tijden dat we met zn allen positief blijven. Ookal is een idee misschien niet direct perfect. Ik snap het nog niet hellemaal maar als ik het goed begrijp krijgt iedereen een bepaald bedrag, de een zal dan denken hieraan heb ik genoeg en de ander zal er bij gaan werken omdat hij/zij meer wil of graag wil blijven werken. Het geeft zo ook mensen de mogelijkheid minder te gaan werken of juist het minder betaalde werk te doen die hij/zij al zo lang zou willen doen. Als dit zo is vind ik het een prima idee. Dan zouden we van onze hobby ons beroep kunnen maken, wat weer resulteerd in gelukkige mensen, waardoor minder zieken en minder criminaliteit. Er zullen denk ik altijd voor en tegenstanders zijn maar respect voor een idee kan geen kwaad toch?!

    3 likes
  26. @exegese

    ik denk @Margreet, dat het schamen geen tien jaar gaat duren maar al reeds is begonnen.
    Je betoog is helder en klopt aan alles kanten, ik zie echter een hele grote beer op weg naar verandering, namelijk die hele kliek, die de touwtjes in handen heeft en zich ongebreideld kan verrijken aan ons (het slaafse gepeupel) dit zeker niet zonder slag of stoot op zal geven. Dat zal nog heel wat voeten in de aarde hebben voor elke minieme verandering laat staan voor een dergelijke ommezwaai.

    klopt ik denk dat dat het grote probleem is..
    die agenda heeft een totaal andere bedoeling dan de onze…
    het zou een mooie toekomst kunnen worden in vrijheid…
    waarin velen de kans hebben van hun hobby een beroep te maken..
    (tijd om mooie dingen te maken enz ipv met regelingen en papieren bezig.)

    Je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen door 10.000 Vlamingen te voorzien van een basisinkomen en na te gaan wat er met deze groep gebeurd.

    Lijkt me een gezonde oefening.

    Al zal het niet meteen gebeuren.

    Politici hebben het niet zo begrepen op een basisinkomen. Zelfs de socialisten vinden het maar niks.

    Het verrast me niet.

    Als je iedereen een basisinkomen geeft, worden burgers namelijk onafhankelijk. Een basisinkomen, dat is de ultieme vrijheid.
    http://beurs.com/2014/12/23/zon-basisinkomen-is-dat-betaalbaar/58514

    @exegese dank voor je reactie

    en mijn taal was wat te duidelijk… maar ik word kwaad door dit gedoe…

    3 likes
  27. Er wordt hier nog teveel in oude-wereld termen gedacht. Maar als er morgen geen geld meer uit de automaten komt, Rusland en China gaan dan hun nieuwe munt invoeren, zitten we vanzelf massaal in een nieuw bewustzijn. En lachen om reacties als Ferrimassi en Legalise. Ze blijven steken als een ouwe langspeelplaat. Vooruit denken mannen! Je weet dat alles om gaat vallen en een nieuwe wereld staat te beginnen.

    1 likes
    • Weer iemand met een brainfart. Wereld gaat veranderen bla bla bla…en iedereen gaat z’n handje ophouden voor het basisinkomen. Yep….. is al in 1963 ingevoerd hoor. Ondanks de roep om anders denken en andere manier van verdelen ga je aan 1 ding voorbij, hoe ga je zorgen voor de basis…..inkomsten op wat voor manier dan ook.

      0 likes
  28. Basisinkomen van 1.000 euro per maand kost minder dan het huidige systeem
    http://beurs.com/2014/12/23/zon-basisinkomen-is-dat-betaalbaar/58514

    bovenstaande
    dit is toch eerlijker ….?

    dan al die verhalen die je hoort over “mannetjes”
    die controleren op bijstandsuitkeringen..
    ivm mensen die iets opknappen en verkopen op marktplaats….

    (een kastje….tweedehands hadden gekocht en geschilderd en doorverkopen…
    en als straf een maand geen uitkering ontvangen….)
    (” jij hebt bijstand , en hebt bijverdient!…”)

    absurd…

    2 likes
  29. @ henk

    How To Deprogram Yourself..

    money.
    When you find religion, you find money as these two tenets in life are married to one another. Within these two entities, you’ll also find their bastard stepchild, government as all 3 are perpetually tied to each other.

    I often ask people, “If there was no such thing as money, then what would you be doing with your life?” This will give you an idea of what your life purpose should be if you were not influenced by the almighty dollar.

    While money can simply be viewed as another form of energy, neither positive or negative, it also takes us away from our true, natural selves along with what is truly important in our lives.

    We are all economic slaves to the system. How many of us work 40+ hours a week only to find ourselves so drained at the end of the day that we don’t want to do anything other than relax and watch TV?

    That means that you are working 40+ hours so you can enjoy yourself for the weekend. In essence, you are an economic slave for 5 days to the corporations in exchange for 2 days to yourself. Does this sound fair? And how are you spending these two days? Are you helping to make this world a better place or are you simply recharging your batteries so you can go back to being a slave to these corporations who drained your battery in the first place?

    Solution: We live in a society that relies on money for existence. Some people are able to get off the grid completely but they are few and far between. Find whatever it is that truly makes you happy, then find ways to make a living doing it. There may be a time when you have to work your current job while building a new career, but in the end, you’ll find that working for yourself is much more gratifying than working some job that you hate for a boss who is an a*hole.

    Also, stop supporting these companies that keep us living as economic slaves.
    http://in5d.com/how-to-deprogram-yourself/

    2 likes
  30. Lees eens http://www.partij-betaalbaar-nederland.webklik.nl.
    Een basisinkomen voor iedereen, lagere BTW en Accijnzen, Vlaktax, betaalbare zorgverzekering, voordelen voor werkenden, afschaffen jeugdlonen, iedereen is gelijk.

    2 likes
  31. voor degenen die tegen zijn..
    geen probleem!
    je kan een uitkering weigeren
    (krijgen de anderen ietsje meer..)
    is ok!
    no worries!

    het basisinkomen
    http://collectivelyconscious.net/articles/the-next-big-social-idea-unconditional-basic-income/

    2 likes
  32. @ pascal
    klopt ik heb een ideaal beeld.

    ik schat een ieder,
    zeer hoog in
    en denk dat een ieder bekwaam
    en intelligent genoeg is
    om zijn of haar eigen keuzes te maken.

    het lijkt mij dat een basisuitkering essentieel is voor een nieuwe maatschappij.
    het’ oude’ laat zien dat het instort, oneerlijk verdeeld is en niet meer werkbaar.

    2 likes
    • @margreet

      Hoi margreet, ik wil ook wel idealen zien maar het is heel belangrijk om realistisch te blijven. Ik denk of ik weet eigenlijk zeker dat het niet kan omdat de mens geestelijk nog niet aan toe is. Hiermee bedoel ik dat een ieder thuis zal blijven en collega’s van de supermarkten stoken elkaar op dus in 2 dagen zijn de supermarkten leeg en ieder wijst naar de ander. Nu heb ik het enkel over de supermarkten maar wat dacht je van de vlees inpak industrie om die supermarkten te bevoorraden en wellicht de vrachtwagenchauffeuses en chauffeurs. Een heel groot deel van de logistics gaat geweldig op zijn reet waaronder schiphol en dus ook andere landen. Dit is maar een klein deel van op zijn reet gaat!!

      Begrijp je nu de immense inpakt van deze stelling?
      Met de mens van nu is dit nu nog onmogelijk en als het wel mogelijk is omdat er meer bewustzijn is kan men het gelijk zonder geld doen. Dan is de mens dus klaar voor een geldloze wereld. Ik zie het woord basisinkomen als een bezighouder voor de make schaapjes op het internet.

      0 likes
  33. @ pascal
    laten we eens de eersten zijn..
    een basisinkomen
    met gold backed currency..

    Forget Russia or China- Why the Netherlands May Be First to Launch a Gold Backed Currency
    http://www.silverdoctors.com/forget-russia-or-china-why-the-netherlands-may-be-first-to-launch-a-gold-backed-currency/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=forget-russia-or-china-why-the-netherlands-may-be-first-to-launch-a-gold-backed-currency

    2 likes
  34. @ Pascal: als je realistisch bent weet je ook dat dit oude systeem geen stand gaat houden en dat de mensheid er juist heel erg aan toe is, zie de miserabele staat waarin we nu verkeren en alleen een handjevol mensen bedient. Uiteraard zal eerst de collapse plaatsvinden als natuurlijk eindverloop van dit zieke systeem om vervolgens een veel eerlijker systeem op te zetten, maar voor het zover is moeten we eerst nog door de chaos van de ineenstorting heen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dat basis inkomen gaat werken, in Canada was het een groot succes. Vergeet niet dat we na de totale ineenstorting meteen van dat rapaille af zijn die als enigen baat hebben bij dit huidige kromme systeem. Dat scheelt een slok op een borrel. Mensen vergeet niet eten, water en kaarsen/zaklampen in te slaan want the end is near.

    2 likes
  35. @ pascal
    we hebben het over een basisinkomen..
    huisvesting en voedsel..
    een basis… universele rechten van de mens..

    dat betekent niet dat iedereen
    gelijk thuis blijft en de maatschappij stopt
    te functioneren

    het is slechts een basisuitkering
    van waaruit meer deeltijd werk kan ontstaan
    dus een eerlijkere verdeling van de beschikbare arbeid dmv keuzevrijheid
    en een ieder zelf de keuze maakt voor extra verdienen

    ik vind dit systeem oneerlijker
    weinig werk, groot aanbod werkzoekenden.
    veel een uitkering
    en een klein deel die meer dan 40 uur werkt…
    en zich kapot werkt.

    er ontstaat keuzevrijheid
    waardoor er ook bijv keuze en ruimte ontstaat voor eigen ideeën mbt creativiteit, werkgelegenheid enz enz

    en een stap naar ‘geldloos’ is mijns inziens veel te groot.
    daarin geef ik je gelijk.

    2 likes
  36. voor mensen met een uitkering, bijstand enz
    heeft de overheid veel wetten en regels tot controle…
    camera s enz.. sanctie is uitkering korten

    de middenstand, zzpers enz geeft het op door regels en controle…

    mensen die een studie hebben gevolgd
    gaan reizen, hebben het opgegeven…
    er is toch geen baan….en straks ook nog een studieschuld…

    gepensioneerden moeten bezuinigen…
    het pensioen is weg..

    bejaarden centra moeten
    bezuinigen er is geen geld en geen tijd….

    is de enige mogelijkheid niet
    iedereen een basisuitkering te geven..

    zodat mensen weer iets kunnen kopen
    en de economie aantrekt
    en geeft het niet mogelijkheden…

    1 voorbeeld;
    bejaarden krijgen 1000 euro per maand
    je hebt een groot huis of pand
    die kamers ga je verhuren
    alles inclusief.

    1 likes
  37. @margreet

    Beste Margreet aan iedere voorkant zit een achterkant!! Als je even wat verder denkt moet je kunnen inzien dat deze populatie daar nog niet klaar voor is. Jij idealiseert het plaatje enorm maar dit is echt nog onmogelijk!! Als de mens daar wel aan toe is, is de mens ook toe aan een geldloze wereld dus is die redenatie basisinkomen totale onzin.

    1 likes
  38. @ pascal
    mooi dat jij voor”deze populatie” ..bepaalt..

    dat ‘wij ‘er nog niet klaar voor zijn
    of…

    ben jij
    nog niet zo ver…

    1 likes
    • @margreet,

      margreet, deze populatie bepaald dat zelf, je hoeft er alleen maar serieus en realistisch naar te kijken. Als je dat ziet kan je heel kort zijn over zo een immense ingreep. Ik denk dat jij een heel ideaal beeld heeft daarvan die niet aansluit op de realiteit van deze stelling.

      0 likes
  39. Menselijke arbeid heeft zijn beste tijd gehad, en dat geldt zéker voor vaste voltijd banen:

    http://www.nuzakelijk.nl/zakelijk-opinie/3764077/einde-van-menselijk-kapitaal

    Het komende vrijhandelsverdrag TTIP gaat ook beslist niet veel goeds brengen:

    http://www.andereuropa.org/wp-content/uploads/2014/07/feitenoffabelsTTIP.pdf

    vooral pag 12 en 13 maken één en ander héél erg duidelijk, maar mevr. Ploumen van de Partij van de Afgang vindt het een straf plan waar “geen banenplan tegenop kan”!

    Komende juli de ONTSLAGRECHT VERSOEPELING :

    http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/ondernemingen-stellen-ontslagen-uit-tot-na-juli-2015-1.4584753

    Hé, want stond er ook al weer in dat TTIP verdrag? JUIST!

    En dan Reinier Casteleijn van vakbond de Unie:

    http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3818432/2014/12/27/De-Unie-ziet-nog-minstens-100-000-banen-sneuvelen.dhtml

    En voor al die calvinisten die er nog steeds niet aan willen, vooruit ik plaats ze nog maar even:

    http://www.pakkenproletariaat.nl

    http://www.pakkenproletariaat.nl/update/angst-voor-robots-is-niet-belachelijk/

    En voor al diegenen die nog steeds, ondanks al het bovenvermelde blijven geloven in de “arbeidsmarkt”, die wens ik veel sterkte toe met het wroeten in de eigen ziel !

    Je kunt je inderdaad beter sterk gaan maken voor het basisinkomen, omdat die onvoorwaardelijke basis in je leven NODIG zal zijn!

    1 likes
  40. Een kleine correcte in het door mij geplaatst eerste artikel van mijn reactie:

    http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/3764077/einde-van-menselijk-kapitaal.html

    1 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Aliens zijn al op aarde en vermengen zich met ons, zegt deze Oxford-professor (hij noemt vier soorten)

Aliens zijn al op aarde en vermengen zich met ons, zegt deze Oxford-professor (hij noemt vier soorten)

Aliens leven al onder ons en zijn ...

Italië voert basisinkomen in en verlaagt pensioenleeftijd. Zo kan het dus ook!

Italië voert basisinkomen in en verlaagt pensioenleeftijd. Zo kan het dus ook!

In de Italiaanse begrotingsplannen voor 2019 is ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
REGISTREER JE VOOR DIT WEBINAR
Wanneer?
donderdag, 13 juni 2019
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.