De consumptie van graan wordt al ruim 60 jaar gelinkt aan psychische aandoeningen zoals schizofrenie. Uit recent onderzoek blijkt dat dit populaire voedselproduct de bloedtoevoer naar de frontale cortex afsnijdt, waardoor iemands geestestoestand kan worden beïnvloed.
In 1954 verschenen in de medische literatuur de eerste berichten dat een glutenvrij dieet kan helpen tegen schizofrenie.
Recentelijk is ontdekt hoe graanconsumptie de bloedtoevoer naar het brein afsnijdt.
Herstelde
In 1997 werd een studie gepubliceerd in het Journal of Internal Medicine over een 33-jarige patiënt die was gediagnosticeerd met schizofrenie.
Een hersenscan wees op een cerebrale doorbloedingsstoornis, met als gevolg dat er minder bloed naar de frontale cortex van de patiënt stroomde.
Een glutenvrij dieet herstelde de bloedtoevoer en hielp tegen de symptomen van schizofrenie.
Voorzorg
In 2004 werd een vervolgstudie uitgevoerd. Italiaanse onderzoekers vergeleken 15 coeliakiepatiënten, mensen met glutenintolerantie, die geen behandeling kregen met 15 coeliakiepatiënten die bijna een jaar een glutenvrij dieet kregen.
De wetenschappers concludeerden dat bij de mensen die geen behandeling kregen, minder bloed naar de frontale cortex stroomde.
Als de consumptie van graan de bloedtoevoer naar het brein bij sommige mensen negatief beïnvloedt en de hersenen op die manier kan beschadigen, moeten we overwegen dit voedselproduct uit voorzorg te vermijden, schreef Sayer Ji, oprichter van gezondheidssite GreenMedInfo.
Bekijk ook onderstaand filmpje:
[CE]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






You’ll own nothing and be happy: huizen massaal opgekocht door grote corporaties
Lof voor gemeente die plan voor nieuw azc intrekt vanwege onrust: ‘Sterk staaltje bestuurlijke ongehoorzaamheid!’
Transcripten van geheime spoedvergaderingen Fed openbaar (video)
NRC opent aanval op krant die de andere kant van het nieuws belicht. Het gevolg was dit tendentieuze en feitelijk onjuiste artikel
Nobelprijswinnaar stapt op wegens global warming fraude
‘Wetenschappers’ die in de bres springen voor Jaap van Dissel ‘buitengewoon innig verstrengeld met Big Pharma’
RTL roept klokkenluiders op, laat je horen!
Zweden verrast opnieuw: wil geen vluchtelingen meer opnemen
Blokken met Maya-hiërogliefen teruggegeven aan Guatemala (video)