Oud-minister van Justitie en Veiligheid noemt de PVV van Geert Wilders in een interview met Trouw ‘extreemrechts’.
“Ik vind dat je je moet verzetten tegen een extreemrechtse partij die de rechtsstaat ondergraaft,” stelt Grapperhaus.
Hij waarschuwt voor de glijdende schaal. De voormalig minister wijst op Trump in de Verenigde Staten, waar de ‘bestorming van het Capitool’ heeft aangetoond waar een glijdende schaal toe kan leiden.
Grapperhaus zou niet met de partij in zee gaan. “Als je gaat regeren met een partij die niet volmondig rechtsstatelijk is, zorg dan dat er een stevig document komt waarin expliciet wordt gemaakt dat de belangrijkste spelers binnen de rechtsstaat autonoom kunnen opereren.”
Wat voor recht van spreken heeft deze man?
De oud-minister wordt op sociale media overstelpt met kritiek. “Grapperhaus. Is dat niet die minister die met opgeheven vinger jonge mensen bestraffend toesprak dat ze zich niet goed aan de anderhalve meter afstand hielden (in het park) en die vervolgens op zijn bruiloft precies datgene deed wat hij deze jonge mensen verbood?” vraagt huisarts Els van Veen.
“Wat voor recht van spreken heeft deze man en vanwaar nog een podium in Trouw? Waarom geen interview met Geert Wilders van de PVV aangezien de PVV de verkiezingen heeft gewonnen en niet het CDA?” vervolgt ze.
Emeritus hoogleraar Paul Cliteur merkt op dat Grapperhaus een heel wat effectiever minister van Veiligheid zou zijn geweest als hij wat meer naar Wilders had geluisterd.
Opdat wij niet vergeten:
— Roel du Pree (@ducom99) January 6, 2024
(Video verwijderd? Klik hier...)
Zo brutaal als de beul
Historicus Quinten Weeterings noemt Grapperhaus ‘expliciet een gevaar voor de rechtsstaat’.
“Zo brutaal als de beul. Het is toch wel een gotspe dat uitgerekend Grapperhaus hier preekt over ‘het ondergraven van de rechtsstaat’. Had daaraan gedacht toen je zelf de rechtsstaat ondermijnde!” aldus publicist Maaike van Charante.
We moeten eigenlijk verheugd zijn
“Gelukkig weet bijna heel Nederland hoe ontzettend hypocriet dit heerschap is! De destructieve politicus die zelf de rechtsstaat kapot heeft gemaakt met de censuurpraktijken in de coronatijd!” briest oud-topambtenaar en schrijver Hans Siepel.
Volgens Siepel moeten we eigenlijk verheugd zijn dat ‘deze clown’ in het ‘dagblad van de onwaarheid’ het land komt waarschuwen: “Als de WEF-machten en de politieke deugelite dit soort zielige typjes, die nagenoeg door niemand meer serieus worden genomen, op pad sturen, dan hebben ze het pleit al verloren. We mogen Grapperhaus en Trouw dankbaar zijn voor deze medewerking aan hun eigen ondergang!”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Economisch analist over Great Reset: ‘We gaan dingen meemaken die we voorheen niet voor mogelijk hielden’
Hoe werkt kuddegedrag?
Geheime Amerikaanse drone landt in Iran
Meisje (8) moet ondanks bezwaren moeder worden gevaccineerd
VIDEO: “Belastingheffing door overheid is gelegaliseerde roof”
‘Rutte gaf opdracht te stoppen met dossier Demmink’
Haalt minister Kuipers hier een echte coronaprik? ‘Ik geloof er geen snars van’
Maak kennis met de hoogleraar die zegt dat medicijnen dodelijk zijn
Overlevende schietpartij Las Vegas die plotseling is overleden zei dat veel dingen niet kloppen. Dit is haar verhaal