Oekraïne krijgt nog deze zomer 14 Leopard 2-tanks die Nederland samen met Denemarken heeft gekocht. De tanks zijn de afgelopen tijd opgeknapt en getest.
“Deze tanks kunnen een belangrijke rol spelen voor het Oekraïense leger om zich te verdedigen tegen de Russische troepen,” beweert VVD-minister Brekelmans van Defensie.
Eerder zei Defensie dat het land met de Leopard 2 ‘overwicht kan krijgen op het slagveld’.
De rekening van 165 miljoen euro deelt Nederland met de Denen. De teller van militaire steun van Nederland aan Oekraïne staat op zo’n 3 miljard euro.
“De tanks voor Oekraïne beschikken over flinke vuurkracht, beschermen de bemanning en zijn snel,” stelt staatssecretaris van Defensie Tuinman (BBB). “Deze Leopards helpen de Oekraïners zichzelf te verdedigen tegen Rusland. Tanks blijven onmisbaar op het gevechtsveld. Wij steunen Oekraïne, zolang nodig is.”
De tanks voor Oekraïne gaan deze zomer die kant op. Ze beschikken over flinke vuurkracht, beschermen de bemanning en zijn snel. Deze Leopards helpen de Oekraïners zichzelf te verdedigen tegen Rusland. Tanks blijven onmisbaar op het gevechtsveld. Wij steunen 🇺🇦, zolang nodig is. pic.twitter.com/Aga4bmc4zB
— Gijs Tuinman (@DefensieStas) July 25, 2024
Zouden de BBB-kiezers daar ook voor gekozen hebben?
Het regent op sociale media kritische reacties. “Heeft u al spijt van uw keuze voor deze waanzin, BBB-kiezer?” vraagt Tweede Kamerlid Pepijn van Houwelingen.
Journalist Joost Niemoller schrijft: “[Tuinman] is al helemaal geïntegreerd in de oorlog tegen Rusland. Zouden de BBB-kiezers daar ook voor gekozen hebben?”
“Wie vond dit ooit een goed idee? Wil het Nederlandse volk dit eigenlijk wel?” vraagt docent en auteur Fred van ’t Ent. “Kan het dan niemand schelen dat we op het punt staan om een Derde Wereldoorlog te beginnen? Waarom willen we met onze tanks op Russen schieten?”
Schandalig
Het verhaal dat Poetin zogenaamd heel Europa wil veroveren als wij niet ingrijpen, ziet hij als pure propaganda en manipulatie om een oorlog te kunnen rechtvaardigen.
“En nu moet ik als vredelievende burger met twee jonge dochters lijdzaam toezien hoe de Nederlandse overheid ook in mijn naam F-16’s, munitie, miljarden euro’s én nu tevens tanks naar deze volstrekt ongewenste oorlog stuurt. Dat is schandalig!” aldus Van ’t Ent.
Neuroloog Jan Bonte denkt dat de tanks het niet lang zullen uithouden op het slagveld. “Twee dagen een paar uurtjes overwerken voor de Russische gunners en drone operators. Hebben ze dat ook weer gehad. Tenminste, als ze nog Oekraïners kunnen vinden die ze besturen. Want het ‘werven’ gaat niet meer zo heel goed.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Onthuld: Leden supercommissie VS omgekocht door grote corporaties
Schwab trapt World Economic Forum af met speech over het ‘beheersen van de toekomst’
Boeren massaal naar Den Haag: ‘Dit is de laatste kans!’
NPO-voorzitter klaagt dat NPO wordt weggezet als fake. Lees hier een reactie op haar ‘schaamteloze en hypocriete’ betoog
Telepathie: menselijke gedachten laten rat bewegen
Oud CIA-rapport over kanker en parasieten gaat viraal
Rutte stemt in maart voor EU-leger: ‘Ons eigen land wordt overgenomen door vreemde mogendheden’
CDA-leider Bontenbal over ‘anti-klimaatbeleid gekkies’: ‘Kunnen we die mensen niet strafrechtelijk vervolgen?’
Chileense oud-generaal: Landen moeten UFO-waarnemingen delen