
Leerlingen van het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid krijgen voor lichamelijke opvoeding geen cijfer meer.
Omdat ze bang waren een slecht cijfer te halen, speelden ze steeds op veilig. Na de afschaffing van cijfers werd de sfeer in de klas beter, nam de motivatie toe en groeide het zelfvertrouwen van de leerlingen.
In Finland krijgen kinderen jonger dan 10 jaar bij geen enkel vak een cijfer. Toetsen maken ze pas vanaf hun zestiende. Een richting kiezen ze op basis van interesse in plaats van cijfers.
Voorbij
En wat blijkt? De Finnen zijn inmiddels Noorwegen voorbij op de ranglijst van gelukkigste mensen ter wereld.
Cijfers zijn niet veel meer dan een willekeurige meting van een willekerige vaardigheid in een willekeurige levensfase.
Huiswerk en bijlessen zijn er niet om leerlingen te helpen zich te ontplooien, maar om ze te helpen een goed cijfer te halen voor de volgende toets.
Wind van verandering
De bekende Britse schrijver Ken Robinson stelt dat scholen de creativiteit van kinderen doden.
Door de vreemde rangorde in waarde die we aan vakken geven, denken briljante kinderen dat ze dom zijn, aldus Sir Ken. Hun vorm van intelligentie wordt niet aangesproken.
In Velsen-Zuid zie je dat er ook in ons land een wind van verandering waait. Maar er is nog een lange weg te gaan.
[AD]
Ruim 10.000 sterfgevallen gemeld bij EMA na coronaprik, Nederland bijna koploper
EU-commissarissen declareren duizenden euro’s na Bilderbergconferentie
Voor wie zich verbaast over urenlange rijen: Schiphol is bezig met ‘building back better’
“Moderne onderwijssysteem brengt gehoorzame lege omhulsels voort die in eindeloze Truman Show leven”
Zonder vaccinatie, zonder massale sterfte: Oekraïne heeft groepsimmuniteit bereikt!
De ergste freudiaanse verspreking uit de geschiedenis? ‘De baby’s die we eten’
Britse MoD houdt onderzoek naar antizwaartekracht nauwgezet in de gaten
BBC beseft dat Gaddafi goed was voor Libië en schrijft stuk over de ‘Messias van Afrika’
President Obama tegen 6-jarige: Nog geen ‘direct contact met aliens’