De grootste Amerikaanse mediabedrijven lobbyen in Washington tegen een initiatief van de regering-Obama voor meer transparantie over politieke uitgaven.
De eigenaars van de grootste namen in de journalistieke wereld zijn tegen een maatregel van de Federale Communicatie Commissie die omroeporganisaties verplicht informatie over politieke advertenties op internet te publiceren.
Dergelijke informatie is lastig te krijgen omdat de mediabedrijven niet over digitale kopieën beschikken. De FCC wil daar nu iets aan doen door de bedrijven te verplichten details over politieke advertenties op internet te publiceren. Het gaat daarbij onder meer om de identiteit van de koper en de prijs.
In de afgelopen maanden zijn bestuursleden van verschillende grote mediabedrijven afgereisd naar de FCC om te lobbyen tegen het initiatief. De FCC zal op 27 april aanstaande stemmen over het voorstel.
Onder de lobbyisten vinden we onder meer:
- News Corp., eigenaar van The Wall Street Journal en Fox News;
- Walt Disney, eigenaar van ABC News en ESPN;
- NBC Universal, eigenaar van Comcast en NBC News;
- Allbritton, eigenaar van verschillende televisiestations en Politico;
- Gannett Broadcasting, eigenaar van USA Today;
- Post-Newsweek Stations, de omroepdivsie van The Wasington Post Co.;
- Belo Cos., eigenaar van 20 televisiestations;
- Dispatch Broadcast Group, eigenaar van televisiestations in Ohio en Indiana;
- Barrington Broadcasting Group, eigenaar van verschillende televisiestations;
- The E.W. Scripps Co., eigenaar van televisiestations en kranten;
- Hearst Television Inc., eigenaar van 29 televisiestations;
- Raycom Media, eigenaar van verschillende televisiestations;
- Schurz Communications, eigenaar van televisiestations en kranten
“De omroeporganisaties werken tegen transparantie en tegen journalistiek,” zei voorzitter van de FCC Julius Genachowski deze week voor de Nationale Omroepvereniging.
Vicepresident van Allbritton Jerald Fitz vergeleek de maatregel met de Sovjettijd. Bestuursleden van Walt Disney klaagden over de logistieke lasten die gepaard zouden gaan met het digitaliseren van de informatie.
Allbritton, NBC en Walt Disney reageerden niet op een verzoek om te reageren op de uitspraak van de voorzitter van de FCC dat ze ‘tegen transparantie en tegen journalistiek’ zijn. News Corp. weigerde commentaar te geven.
Advocaten uit Washington die Barrington Broadcasting, Belo, Cox, Dispatch, E.W. Scripps, Gannett, Hearst, Meredith Broadcasting, Post-Newsweek Stations, Raycom Media en Schurz Communications vertegenwoordigen lobbyden in februari en maart bij medewerkers van de FCC.
Bron: Rawstory.com
Gerelateerd:
- Mensen keren zich tot alternatieve nieuwsbronnen terwijl kranten strijden om lezers
- Thatcher gaf Murdoch heimelijk toestemming
- 15 redenen om het reguliere nieuws te ontwijken
- Valt nu het doek voor de propagandamedia?
Mensen zijn klimaathysterie helemaal ZAT: ‘Media maken zich compleet belachelijk’
2000 jaar oude tabletten bevatten eerste verwijzing naar Jezus en werpen heel ander licht op hem
Sneeuw legt hoofdstad Kazachstan lam: record van 1964 geëvenaard. Bekijk deze bizarre beelden
Doofpot Donderdag: Hoe de Britse centrale bank werd geïnfiltreerd door een machtig crimineel netwerk
Memo: 1 week vóórdat het eerste coronavaccin werd goedgekeurd, kondigde de overheid de coronapas al aan
Desastreuze brand Londen bewust aangestoken. Deze schokkende getuigenverklaring gaat inmiddels viraal op internet
Legendarisch metaal ‘afkomstig van Atlantis’ gevonden in scheepswrak
Nieuw Maya-museum geopend in Cancún (video)
GroenLinks-Kamerlid onder vuur: ‘Veel zieker kan het niet worden’