Vlucht MH17 van de luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines is in 2014 in Oekraïne neergehaald door een raket die volgens het Russische ministerie van Defensie aan Oekraïne was geleverd.
Moskou meldt dat de raket na de levering nooit meer in Rusland is geweest.
De bekendmaking strookt niet met de bevindingen van een eerder internationaal onderzoek. Een ‘Joint Investigation Team’, een onderzoeksteam met mensen uit Nederland, Oekraïne, Maleisië, België en Australië, ging ervan uit dat een uit Rusland aangevoerde raket door pro-Russische separatisten is gebruikt.
Serienummer
Volgens de Russische generaal Nikolaj Parsjin echter is de raket in 1986 in een fabriek ten noorden van Moskou gemaakt en naar Oekraïne vervoerd.
Het projectiel, met het serienummer 8868720, was in 2014 in handen van een Oekraïense legereenheid, de 223ste luchtverdedigingseenheid.
Die was betrokken bij de strijd tegen opstandelingen in het oosten van Oekraïne.
Welkom
Westerse onderzoekers zijn welkom om de documentatie in te zien die over de productie en het transport van de raket zijn gevonden, melden Russische media.
De nieuwe gegevens zijn al naar Nederland gestuurd.
Het vliegtuig werd vier jaar geleden neergeschoten boven het oosten van Oekraïne.
Hevige strijd
De 298 inzittenden, vooral Nederlanders, kwamen daarbij om het leven. Het toestel was onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur in Maleisië toen het werd geraakt door een raket.
In het oosten van Oekraïne woedde toen een hevige strijd tussen het Oekraïense leger en pro-Russische separatisten.
Bekijk ook onderstaand filmpje:
[Belga, RT]
Deze Maleisische arts wil even iets kwijt over het zogenaamde ‘vaccin’
Wereldgezondheidsorganisatie houdt zendingen colloïdaal zilver voor ebolapatiënten tegen
Friesland komt in verzet tegen coronabeleid: ‘1,5 meter = niet ok!’ en ‘Nood breekt wet, maar nooit de grondwet’
Deze schokkende cijfers laten zien wat het betekent om als Nederland voorop te lopen in de klimaatgekte
‘Nog nooit zoiets gezien’: autopsies onthullen wat er in het lichaam van geprikten gebeurt
Antimaterie-aandrijving is mogelijk met huidige technologie
Gletsjers in Azië groeien aan. Kunnen de huidige klimaatmodellen op de schop?
Wetenschappers TU Delft vinden zelfhelend biologisch beton uit
Tiener ontwikkelt constructie die miljoenen tonnen plastic uit oceanen kan vissen