De Volkskrant weigert alle opiniestukken en lezersbrieven met kritiek op het coronabeleid, stelt actiegroep Containment Nu! Waarom? Eind maart zei hoofdredacteur Pieter Klok in Spraakmakers op NPO Radio 1 dat overheid en wetenschap met één mond moeten spreken, en de journalistiek eigenlijk ook. “Ik denk dat het verstandig is om als land één lijn te trekken, om die lijn te steunen.” De overheidslijn dus.
Presentatrice Ghislaine Plag vroeg: “En als iemand zich dan meldt bij jullie op de redactie van de Volkskrant met allerlei gegevens en zegt: ‘Het is wel belangrijk dat we dit geluid horen, maar het is wel een ander geluid dan het beleid van het kabinet en de strategie van het RIVM’, dan doe je dat niet?”
Waarop Klok antwoordde: “Ik zie de noodzaak niet.” Volgens de hoofdredacteur moeten wij hier als bevolking geen mening over hebben: “Dat kan het RIVM heel goed bepalen.”
De actiegroep legt hier een verzameling aan van geweigerde artikelen.
Journalist Mattijs Glas reageert:
Holy shit! Hoofdredacteur @Volkskrant @klokpieter:
“Je moet niet van iedereen verwachten dat ze zelf een oordeel hierover kunnen vellen.”
Over publiceren van kritiek op RIVM: “Ik zie de noodzaak niet.”
“Laten we ons op andere dingen richten dan discussieren.”#mediakartel https://t.co/kU2XYGN4xr
— Mattijs Glas (@MattijsGlas) June 14, 2020
Premier van Slowakije: dit steekt er achter de oorlog in Oekraïne
President Obama geeft voor vertrek mogelijk schat aan UFO-geheimen vrij
De grootste wetenschappelijke hoax van deze tijd: klimaatverandering. Republikeinse ex-stafmedewerker doet boekje open
Australisch onderzoek: Mensen zijn overweldigend positief over hun buitenaardse ervaringen
Hoe grappende bankbestuurders de Ierse belastingbetaler beroofden
Karel van Wolferen on fire: dit maakt geen enkele indruk op onze overheid
‘Zwitserse Stonehenge’ ontdekt op de bodem van meer. Dit is een sensationele vondst
Chinese viroloog en klokkenluider: ‘Coronavirus komt uit militair lab’
Hoogleraar maakt volledig gehakt van complottheorieën in Het Financieele Dagblad