Het aantal elektrische auto’s is nog maar een fractie van het totale Nederlandse wagenpark: 1,6 procent. Toch is opladen nu al een probleem.
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen te voorkomen. Eén elektrische auto verbruikt namelijk evenveel stroom als 10 huishoudens.
Als er in een straat 10 auto’s tegelijk opladen, zijn er dus opeens 100 huishoudens extra die stroom verbruiken.
Op zwart
Dit kan leiden tot overbelasting en stroomstoringen.
In Amsterdam leveren laadpalen ’s avonds al minder stroom om te voorkomen dat de hele stad op zwart gaat.
Bij een verlaagd vermogen duurt het wel een dag voordat bijvoorbeeld een Tesla Model X volledig opgeladen is.
Pas het begin
“Dit is pas het begin,” aldus Elaad.nl, een samenwerkingsverband van netbeheerders.
“Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast,” liet de organisatie weten.
Om de capaciteit te vergroten zijn investeringen van vele miljarden euro’s nodig.
Fors duurder
Eén oplossing is volgens hoogleraar Bert van Wee om het laden ’s avonds – en daar heb je het al – twee keer zo duur te maken.
Onlangs werd al bekend dat het opladen van elektrische auto’s fors duurder is geworden.
Niet beter
Zo betaalt u bij Ionity, één van de grootste aanbieders van snelladers, geen acht euro meer per laadbeurt, maar tot wel 50 euro.
De RAI Vereniging zei dat het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden er niet beter op wordt.
[AD]
Mexicaanse arts belandt op IC na coronavaccin Pfizer
De perfecte fiets voor jouw kleintje
Nieuwe studie: Trump heeft ‘vrijwel zeker’ de verkiezingen gewonnen in 2020
Amerikaanse jury: CIA was betrokken bij moord op president Kennedy
Analist: “Buitenlandse inlichtingendiensten mogelijk achter aanslagen in Parijs”
Advocaat: ‘Elke keer als ze de prik pushen, schiet het aantal overlijdens omhoog’
Waterkers en broccoli doden kankercellen in minder dan 24 uur
Dolfijnen vormen reddingsvlot voor gewonde soortgenoot (video)
Maarten van Rossem noemt complotten over World Economic Forum ‘flauwekul’