Luchthaven Schiphol heeft nog steeds last van lange wachtrijen. De drukte op Schiphol is volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ‘zeer zorgelijk’. Sinds vrijdag mogen reizigers alleen de vertrekhallen in als hun vlucht binnen vier uur vertrekt. Schiphol verzoekt passagiers ook zo min mogelijk bagage mee te nemen.
De drukte op grote luchthavens beperkt zich niet alleen tot Schiphol. In Israël kampt Ben Gurion Airport met forse problemen. Er zijn ook lange rijen in Ierland, Engeland en Duitsland.
Reizigers op de Londense vliegvelden Gatwick en Heathrow moesten vorige week uren op hun vlucht wachten. TUI heeft tot eind juni bijna 200 vluchten van en naar Manchester geannuleerd. Naar verwachting houdt de drukte op vliegvelden in het Verenigd Koninkrijk nog wel even aan.
Heeft vast niets met deze agenda te maken, toch?
Op de vliegvelden van Berlijn, Keulen, Düsseldorf, Hamburg en Frankfurt was het afgelopen weekend erg druk. Het vliegveld van Dublin kondigde aan dat het extra maatregelen neemt om iets te doen aan de lange wachttijden. Een journalist van de BBC noemde het vliegveld van Birmingham ‘de hel’.
Het is de bedoeling dat in 2029 de meeste Britse vliegvelden sluiten en dat vliegen rond 2050 helemaal wordt verboden. “Het treiteren en saboteren van reizigers door Schiphol en KLM heeft vast niets met deze agenda te maken, toch?” vraagt Viruswaarheid-jurist Jeroen Pols.
Great Reset
De chaos op de luchthavens is rechtstreeks afkomstig uit het boek ‘Covid-19: The Great Reset’ uit 2020 van Klaus Schwab, de oprichter van het World Economic Forum. “Schwab heeft de crisis in de infrastructuur voorzien, maar liet het gebeuren. Dat zegt genoeg. Hij vindt het prima omdat het goed uitkomt,” stelt gezondheidswetenschapper Yvonne Simons. “Alles moet kapot.”
In zijn boek schrijft Schwab dat luchthavens met dezelfde uitdagingen worden geconfronteerd als vliegmaatschappijen: hoe minder mensen vliegen, hoe minder vaak ze luchthavens aandoen. Hij schrijft dat luchthavens in het postcoronatijdperk worden geconfronteerd met langere wachttijden, bagagebeperkingen en afstandsmaatregelen.
Afschrikwekkende werking
Dit kan ertoe leiden dat mensen steeds minder zin hebben om te vliegen, aldus Schwab. Diverse brancheorganisaties hebben gewaarschuwd dat de maatregelen niet alleen de luchthavencapaciteit met 20 tot 40 procent beperken, maar ook de hele vliegervaring zo onaangenaam maken dat ze een afschrikwekkende werking hebben, schrijft hij.
“Waar het echt om gaat, is de Great Reset en dat mogen we niet zeggen, want het is niet zo,” zei emeritus hoogleraar Pierre Capel eerder. Schwab wil dat we zoveel mogelijk thuisblijven.
Afleiding
Men wil dat mensen vanuit huis gaan werken, kantoren moeten weg. Men wil dat we alleen nog thuis eten, buiten de deur eten moet weg. Ook entertainment mag alleen nog thuis: concerten en dergelijke, dat moet weg. Reizen moet zwaar beperkt worden.
“Allemaal om uiteindelijk de QR-code te koppelen aan alle sociale gegevens, vervolgens aan de bancaire zaken en aan je CO2-voetafdruk,” zegt Capel. “Die hele pandemie is een afleiding en dat wordt ook gezegd met zoveel woorden.”
Je vindt de passage hier op pagina 77.
Kippenvel-beelden uit Londen: ‘VRIJHEID! VRIJHEID!’
Van Dissel & De Jonge, kijk eens naar Israël: ‘De meeste ziekenhuispatiënten zijn ingeënt’
Nieuwe Kamervragen over relatie kabinet met World Economic Forum: ‘Onderste steen moet boven’
Man legt vreemde, zwarte figuur vast die door de lucht vliegt. Wat is dit in hemelsnaam?
Glutathion: de moeder van alle antioxidanten
Krachtigste zonnevlam van het jaar (video)
Nederlandse banken investeren fors in kernwapenproducenten
Stemmen in het hoofd stellen juiste diagnose
Het vaccinatiebeleid in Nederland deugt voor geen meter. NVKP-voorzitter heeft een belangrijk advies