Op een basisschool in Nieuw-Zeeland zijn alle regels op het schoolplein afgeschaft. Het gevolg: minder pesterijen en minder blessures. Daarnaast letten de leerlingen beter op in de klas.
Engelse Bulldog was ooit een populair spel op Nieuw-Zeelandse scholen. Het is over het algemeen een vrij ruig groepsspel, waarbij de deelnemers allemaal, op één persoon na, aan dezelfde zijde van het speelveld staan. De overgebleven persoon staat in het midden van het veld.
Het spel begint met een van tevoren afgesproken signaal, bijvoorbeeld een fluitsignaal. Alle deelnemers die aan de zijkant van het veld stonden, proberen dan naar de overkant te rennen. De persoon in het midden probeert de rennende medespelers tegen te houden en hen met schouders of rug tegen de grond te drukken, ofwel om ze 3 seconden op te tillen.
Als dat lukt, moet de gevangen persoon meehelpen de overige deelnemers te vangen. De winnaar is degene die tot het laatst overblijft. Vooral als alle deelnemers jongens zijn, kan dit spel behoorlijk ruig gespeeld worden.
Er kwam een verbod op het spel omdat scholen bang waren dat ze aansprakelijk gesteld zouden worden voor blessures. Pas geleden besloot de Swanson Primary School in Auckland het spel in ere te herstellen. De schoolleiding ging nog een stap verder: alle regels voor het speelkwartier werden afgeschaft. Kinderen mochten weer in bomen klimmen en skateboarden.
Al snel versoepelden ook anderen scholen in Nieuw-Zeeland de regels op het schoolplein. De Universiteit van Otago en de Technische Universiteit van Auckland deden in 2011 een experiment met acht scholen. Zowel de scholen als de onderzoekers waren verrast over het resultaat. De kinderen gingen zo erg op in het boomklimmen en Engelse Bulldog spelen, dat er geen time-outplek meer nodig was voor vervelende leerlingen.
Sinds het nieuwe beleid van kracht is, is het aantal pesterijen en blessures afgenomen en letten de leerlingen beter op tijdens de les. “We waken over de veiligheid van de kinderen, maar het is niet goed om ze zo te pamperen,” zei schoolhoofd Bruce McLachlan van Swanson Primary. “Een kind moet kunnen vallen.”
Ook in Nederland wordt de discussie over het belang van vrij spelen aangewakkerd. “We ontnemen kinderen de kans om zichzelf en de wereld te ontdekken,” zei hoogleraar pedagogiek Sieneke Goorhuis. Ze vindt dat ouders vergeten hoe belangrijk het is om kinderen vrij te laten spelen.
Psychologe Louise Berkhout promoveerde in 2012 aan de Universiteit van Groningen op onderzoek naar vrij spel. Ouders kunnen het niet laten om zich met het spel van hun kind te bemoeien, zegt ze. Ze zien spel als iets waar kinderen van moeten leren. “Hoeveel blokken heb je gestapeld?” Of ze denken dat ze hun kind moeten vermaken.
De Amerikaanse psycholoog Peter Gray vindt dat het belang van vrij spelen door ouders wordt onderschat. In zijn boek ‘Free to Learn’ betoogt hij dat ouders hun kinderen veel meer zelf moeten laten aanmodderen. “Ouders die gaan meespelen als er een vriendje komt, moeten niet gek opkijken als hun kind narcistisch wordt.”
Is dit hoe Nederland er in 2050 zal uitzien?
‘Geënsceneerde pandemie’: artsen over de hele wereld slaan alarm!
Kritische arts geblokkeerd op LinkedIn: dit artikel was de aanleiding
Ook bestuurders verzetten zich tegen coronamaatregelen: ‘Absurd, dit’
38.000 klanten nemen het op tegen Australische bankreus
Kruid van de maand september: Monnikspeper
‘Verbijsterend’: 2 weken voor invoering mondkapjesplicht was Hugo nog op zoek naar een onderbouwing
Fleur Agema wast Marion Koopmans de oren: ‘Vaccins zijn niet per definitie veilig!’
Premier IJsland: “Binnen de Europese Unie was ons hetzelfde lot beschoren als Griekenland”