Den Haag wil bestelbusjes, taxi’s en vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden weren uit een groot deel van de stad.
Er wordt toegewerkt naar een zero-emissiezone in het centrum en langs de kust, waar tegen 2030 alleen nog elektrische bedrijfsvoertuigen mogen komen.
Vanaf 1 januari 2025 is er in het centrum zo’n zero-emissiezone. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die in deze zone rijden, moeten dan ‘schoon’ zijn (elektrisch). Voor oudere bestel- en vrachtauto’s is er tot 2030 een overgangsregeling. Vanaf 1 januari 2026 wordt de zero-emissiezone uitgebreid naar de kust. De zone wordt een stuk groter dan in eerste instantie was voorgespiegeld.
28 steden
Den Haag is één van 28 Nederlandse steden die vanaf volgend jaar een zero-emissiezone invoeren. Amsterdam heeft het hele gebied binnen de Ring aangewezen als milieuzone en Rotterdam gaat fossiele bedrijfsvoertuigen uit het grootste deel van de stad weren.
Ook de Groninger binnenstad wordt een milieuzone. Het Groningse Statenlid Ton van Kesteren (PVV) waarschuwt dat voortschrijdende verpaupering van de binnenstad het gevolg zal zijn.
Alleen al in Den Haag staan een slordige 23.000 bestelwagens en 1500 vrachtwagens geregistreerd. De gevolgen voor ondernemers en bedrijven zullen ingrijpend zijn.
Ondertussen implementeert het college van #D66 #GroenLinks #PvdA #CDA #PvdD #Denk een uitgebreide milieuzone die exclusief bestemd zal zijn voor elektrische bedrijfsauto’s, met grote gevolgen voor #MKB‘ers, mogelijk veel faillissementen omdat andere bedrijfsauto’s worden geweerd. pic.twitter.com/KLMINwoIUB
— Richard de Mos 💚💛 (@RicharddeMos) January 4, 2024
Alles op alles
Er gaat ook gehandhaafd worden, met behulp van camera’s. Wie de zone inrijdt met een ‘verboden’ voertuig wordt beboet.
Richard de Mos van Hart voor Den Haag heeft alvast laten weten dat zijn partij ‘alles op alles zal zetten om dit beleid te stoppen’.
“Ondertussen implementeert het college van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, PvdD en Denk een uitgebreide milieuzone die exclusief bestemd zal zijn voor elektrische bedrijfsauto’s, met grote gevolgen voor mkb’ers, mogelijk veel faillissementen omdat andere bedrijfsauto’s worden geweerd,” schrijft hij op X.
Het Haagse raadslid Ralf Sluijs voegt toe: “Stad ‘gezonder’ willen maken door hardwerkende ondernemers (lees: werkgelegenheid) de nek om te draaien. Gevalletje: operatie geslaagd, patiënt overleden. Welkom in Den Haag.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Wat zou jij willen weten van je overleden dierbare?
Geen bewijs dat coronavirus kan worden verspreid in supermarkt, zegt deze vooraanstaande Duitse viroloog
De ebola-epidemie: een kans om natuurlijke geneeskunde te omarmen
Nu zijn er twee vreemde gaten in Siberië
Aliens zijn al heel lang op aarde. Astronaut doet opzienbarende uitspraken in deze nieuwe film
De belangrijkste parlementaire speech die je zult zien & het kan je leven redden
Duitse ministerie van Volksgezondheid geeft toe: 1 op 5000 injecties leidt tot ernstige bijwerking
Israël en Amerika zijn grootste terreurgroeperingen die de wereld ooit gekend heeft. Hoogleraar haalt hard uit
NOS-verslaggever te midden van rellen Den Haag: ‘Het is hier hartstikke gezellig!’