Een luchtvaartdeskundige vraagt zich af of Germanwings-vlucht 9525 mogelijk is gekaapt door een hacker, die het vliegtuig vervolgens liet crashen. Hoewel velen copiloot Andreas Lubitz verantwoordelijk houden voor de vliegramp, zegt directeur van Indigo Aerospace Matt Andersson dat de vliegtuigapparatuur mogelijk is gehackt.
Andersson wijst erop dat het vliegtuig volgens de Franse autoriteiten tijdens het neerstorten versnelde. “Dat kan een aantal oorzaken hebben, waaronder het hacken van de besturings- en navigatiesystemen door middel van malware of onderschepping,” zegt hij in de Financial Times.
“Dat is één van de redenen waarom gevechtstoestellen en vliegtuigen van wereldleiders hiertegen beschermd zijn,” zei hij. “Normale vliegtuigen zijn dat niet.”
Bij verschillende vliegmaatschappijen moeten sinds de crash voortaan altijd twee bemanningsleden in de cockpit zijn. Het besluit volgt op een nieuwe richtlijn van het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart EASA.
De EASA bracht het voorschrift uit naar aanleiding van de crash met het toestel van Germanwings. Andersson waarschuwt dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken. “De beweringen die worden voorgeschoteld aan het publiek zijn mogelijk onjuist, misleidend of kunnen in sommige gevallen leiden tot richtlijnen die een averechts effect hebben,” zei hij.
Andersson is niet de enige luchtvaartdeskundige die speculeert dat het toestel mogelijk is gehackt. Oud-piloot Jay Rollins zei afgelopen maand op televisie: “Vliegtuigen opereren grotendeels geautomatiseerd. Er is één mogelijkheid die nog door niemand is genoemd. Ik vraag me af of het toestel is gehackt.”
Hij trok een parallel met een Amerikaanse drone die boven Iran gehackt zou zijn. “Plotseling reageerde het vliegtuig op signalen van buitenaf. Voor een piloot zou dat erg verontrustend zijn.”
Held: Spaanse slotenmaker weigert banken nog langer te helpen
Lobbyist: “President Obama gaat nog dit jaar bekendmaken dat de aarde is bezocht door aliens”
Woede om uitspraken Roland Pierik over vaccinatieplicht: ‘Gevaarlijke man’
Dodelijk ongeval prinses Diana één grote doofoperatie. Inspecteur verbreekt na 22 jaar stilzwijgen
Zelfs klimaatactivisten keren zich af van het WEF: ‘Wolven in schaapskleren’
Zonnebrandcrème beschermt niet tegen huidkanker
Kerst in Amsterdam anno 2020: niet zingen en alleen buiten dansen: ‘Bizar en onwerkelijk’
Trump over onderzoek dat bewijs levert voor verkiezingsfraude: ‘Er moet onmiddellijk iets worden gedaan!’
‘Sprakeloos, geschokt, woest’: Nederland gaat euthanasieregels uitbreiden