Op nieuwe satellietbeelden van NASA zijn enorme raadselachtige patronen te zien op het aardoppervlak. De geometrische patronen bevinden zich in Kazachstan en zijn naar schatting 8000 jaar oud. Dat meldt de New York Times.
Een Kazachse econoom ontdekte de reusachtige patronen in 2007 op Google Earth. Toen Dimitriy Dey het landschap afspeurde, stuitte hij plotseling op de intrigerende formaties.
Zelfs de NASA is geïnteresseerd geraakt in de mysterieuze vormen. Twee weken geleden heeft de ruimtevaartorganisatie satellietbeelden vrijgegeven van de figuren. “Ik heb nog nooit zoiets gezien,” zei NASA-wetenschapper Compton J. Tucker.
Op de beelden zijn kolossale vierkanten, kruisen, swastika’s en ringen te zien, waarvan sommige meer dan een kilometer lang zijn. De oudste geometrische vormen zijn meer dan 8000 jaar geleden gemaakt. Dat maakt ze duizenden jaren ouder dan de Egyptische piramides.
Uit het onderzoek van Dey blijkt dat de figuren mogelijk zijn gemaakt door de Mahandzhar-cultuur, die tussen 5000 en 7000 voor Christus in het noorden van Kazachstan floreerde. Archeoloog Persis B. Clarkson merkt op dat de formaties doen denken aan de Nazcalijnen in Peru en ons dwingen de kijk op vroege volkeren en nomaden te herzien.
In de afgelopen 30 jaar heeft de NASA zich steeds meer beziggehouden met archeologie. In de jaren tachtig werden met behulp van een spaceshuttle oude beddingen gevonden in Soedan. En in de jaren negentig bestudeerde de NASA samen met National Geographic de Mayacultuur.
VIDEO: België in de ban van vreemd cirkelvormig object
De vergeten kant van orgaandonatie
Bewijs voor duizenden jaren oude geavanceerde technologie in Peru (video)
Het schimmige prijsbeleid van zorgverzekeraars
Protest Museumplein: ‘Het verzet groeit. Steeds meer mensen worden wakker’
Dodelijk ongeval prinses Diana één grote doofoperatie. Inspecteur verbreekt na 22 jaar stilzwijgen
Is suiker giftig?
Hollywoodacteur beschuldigt grote namen van pedofilie. Dit zijn ze
Koning mag miljoenen aan ‘onterecht opgestreken’ subsidie houden: ‘Dit is toch werkelijk absurd’