Het is onterecht dat dieselmotoren naar het verdomhoekje zijn verbannen, stelt professor Bart Somers van de TU Eindhoven in GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging.
“Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken,” zegt Somers.
De expert verwijst naar Brits onderzoek waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt.
Filtert de lucht schoon
Somers: “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”
De professor, verbonden aan het Zero Emission Lab, zegt verder dat de stikstofproblematiek ‘onder alle omstandigheden’ onder controle is.
Hij wijst erop dat uit een test is gebleken dat moderne dieselmotoren in vergelijking met hybride benzinemotoren minder NOx uitstoten.
Nodig
“Als uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om CO2-uitstoot te verminderen,” licht Somers toe.
Volgens hem is diesel zelfs nodig als men de klimaatdoelen wil halen.
Elektrisch rijden
“Elektrisch rijden geeft ook emissies – CO2 en lokaal deeltjes,” zegt hij.
Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaatsvindt in landen waar veel kolencentrales staan, zoals China, aldus professor Somers.
Bilderberg: het kartel van de macht
‘Dieren beschikken over paranormale gaven’
Rapport: “Rampvlucht MH17 uit de lucht geschoten met Israëlische raket”
De mythe van junk-DNA: Hoe broccoli prostaatkanker helpt voorkomen en bestrijden
VIDEO: Waarom laten we ons in Nederland toch zo manipuleren door politiek gestuurde propaganda?
Wereld Natuur Fonds wast gifsoja van Monsanto groen
8000 dollar per liter: vreemde start-up spuit tienerbloed in bij rijke elite. Wat zijn de gevolgen?
Vermijd deze fouten bij Bitcoin trading
Ongevaccineerde kinderen veel minder vatbaar voor ziekte en allergie dan gevaccineerde kinderen