Een elektrische auto is veel duurder om te repareren dan een gewone auto, blijkt uit een analyse van Autotrust, dat 1,5 jaar geleden begon met het aanbieden van garanties voor EV’s (elektrische voertuigen).
Gemiddeld zijn reparaties van stekkerauto’s twee keer zo duur, maar in sommige gevallen zijn eigenaren wel 10 keer duurder uit.
Daarnaast kunnen niet alle kapotte onderdelen gerepareerd worden, wat betekent dat een systeem soms in zijn geheel vervangen moet worden.
Onnodig vervangen
Hierdoor vervangen garages bepaalde onderdelen vaak onnodig.
Neem bijvoorbeeld de rembekrachtiger van een Nissan Leaf. Vervanging van dit onderdeel kost 4000 euro, terwijl dat bij een gewone auto 350 euro is.
Bij de Tesla zijn vooral banden erg duur.
Vragen wat ze willen
Ook het vervangen van elektronische onderdelen en versnellingsbakken bij hybride auto’s – voertuigen met zowel een brandstof- als een elektromotor – is een dure aangelegenheid.
Dit heeft te maken met het feit dat er nog geen aftermarketonderdelen zijn en fabrikanten nog kunnen vragen wat ze willen, licht Autotrust-directeur Gerben van Dam toe.
Onnodig duur
“De reparatie van elektrische auto’s is in onze ogen vaak onnodig duur,” zei hij.
“Er ligt een grote opgave om de particulier aan de elektrische auto te krijgen,” voegde Van Dam toe.
Leugens over bezetting op Duitse IC’s ontmaskerd: regering wist van bedrog
Mondiale machtsverschuivingen worden zichtbaar
Studies linken geo-engineering aan wereldwijde toename neurologische ziektes. Is dit de boosdoener?
Amerikaanse leger sluit deal met UFO-groep om buitenaardse technologie te bestuderen. Is dit het ultieme bewijs?
Noorse politicus houdt krachtige en emotionele speech: ‘Wij zijn het grote experiment’
Yuval Harari: er ontstaat een enorme klasse van nutteloze mensen
Instagram-influencer verheerlijkt euthanasie: ‘Heb je er zin in?’
Koningin Silvia: “Het spookt in het Zweedse koninklijke paleis”
Legeraanvoerder: “Iraakse opmars tegen terreurgroep IS gestuit door Verenigde Staten”