In 1942 zonk in Indische wateren het Nederlandse schip de Van Imhoff van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM). Hierbij kwamen 441 gevangengenomen Duitse burgers om het leven.
De ramp leidde tot één van de grootste Nederlandse naoorlogse doofpotaffaires.
De driedelige documentaire ‘De ondergang van de Van Imhoff’ onthult wat zich heeft afgespeeld.
Verzwijgen
Dinsdagavond was op NPO 2 het slot van de documentaireserie te zien, ‘De doofpot’.
In de aflevering gaan nabestaanden op zoek naar de waarheid. Oud-verslaggever Dick Verkijk ontdekt daarnaast waarom zijn film over de Van Imhoff uit 1965 verboden werd.
Bij de doofpot was zelfs de Nederlandse regering betrokken. De Nederlandse autoriteiten hebben deze oorlogsmisdaad proberen te verzwijgen.
Omzeilen
Zo is er vier miljoen gulden via een belastingconstructie – om de Tweede Kamer en het publiek te omzeilen – betaald om rederij KPM de mond te snoeren.
Journalisten die dit in de openbaarheid wilden brengen, werd ook de mond gesnoerd. Eén van hen was Koos Postema.
Getorpedeerd
Het schip was door de Nederlands-Indische regering gevorderd om Duitse gevangenen vanuit Sumatra te vervoeren naar Bombay in Brits-Indië.
Tijdens het transport werd de Van Imhoff getorpedeerd door de Japanners. De opvarenden werden aan hun lot overgelaten.
Bekijk de aflevering hier terug.
De geheime geschiedenis van de wereld
Van Haga stelt minister Kuipers ‘lastige vragen’ over Denktank Desinformatie, wacht al 2 maanden op antwoord
Deze 6 mysteries zetten je ongetwijfeld aan het denken
Gelekte documenten onthullen geheimen van klimaatontkenners
Nieuwe investeringsmogelijkheid met veel potentie, cryptovaluta
Freule Ollongren heeft jarenlang uit haar adellijke nek gepraat en het Nederlandse volk in de maling genomen. Kijk, zó fileer je nu een minister
11-jarig meisje uit Iran blijkt slimmer te zijn dan Einstein en Hawking. Zo hoog scoorde ze op de IQ-test van Mensa
‘Coronavirus is niet meer hier en we hebben al lang groepsimmuniteit bereikt’
Dit is het nieuwe huis van Timmermans, met energielabel E: ‘Hypocrisie in optima forma’