De cryptomunt bitcoin is ontwikkeld om de activiteiten van de Amerikaanse en Britse inlichtingendiensten te financieren. Dat heeft Natalya Kaspersky, medeoprichter van het antivirusbedrijf Kaspersky, gezegd. Ze sprak van ‘dollar 2.0’.
“De bitcoin is ontwikkeld door Amerikaanse inlichtingendiensten,” zei Kaspersky tijdens een presentatie op de ITMO University in Sint-Petersburg.
Ze sprak tijdens haar presentatie onder meer over informatieoorlogen en digitale soevereiniteit.
Geprivatiseerd
Foto’s van haar presentatie met als titel ‘Moderne technologieën – de basis voor informatie- en cyberoorlogen’ circuleren inmiddels op sociale media.
“Bitcoin is een project van Amerikaanse inlichtingendiensten om Amerikaanse, Britse en Canadese inlichtingenactiviteiten in verschillende landen vlot te kunnen financieren,” zei ze.
“De technologie is geprivatiseerd, net als het internet, GPS en TOR,” voegde ze toe. “Dit is dollar 2.0.”
Bespioneren
Ze claimde ook dat Satoshi Nakamoto (het pseudoniem van de bedenker of bedenkers) in werkelijkheid de naam is van een groep Amerikaanse cryptografen.
Tijdens haar presentatie zei Kaspersky ook dat een smartphone niet kan worden gezien als een persoonlijk apparaat. Het wordt namelijk gebruikt om ‘de eigenaar te bespioneren’.
Digitale storm
Vorige week zakte de digitale munt voor het eerst in lange tijd onder de 10.000 dollar per stuk. De overheid in Zuid-Korea, waar de bitcoin ongekend populair is, wil paal en perk stellen aan de opmars van de geldsoort.
Uit China en Frankrijk kwamen vergelijkbare berichten. Donderdag ging de digitale storm weer liggen en veerde de bitcoin op tot boven de 12.000 dollar.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






UFO gefilmd boven Spijkenisse: “Vervormt in de lucht”
Trump over onderzoek dat bewijs levert voor verkiezingsfraude: ‘Er moet onmiddellijk iets worden gedaan!’
QR-pas werd al lang voorbereid, blijkt uit Wob-documenten: ‘Dit is echt heftig’
De (bijna-)dood ontrafeld: “Revolutionaire nieuwe verklaring voor bijna-doodervaring”
“Gullivers reis kan werkelijkheid worden in Iraanse dwergenstad”
Agnes Kant (Denktank Desinformatie) waarschuwt voor nieuwe pandemie: ‘De vraag is niet of, maar wanneer’
Wob-stukken onthullen: geen enkele coronamaatregel was wetenschappelijk onderbouwd
Verhofstadt wekt woede met uitspraken over Carlson en Poetin: ‘Wil Guy nu, net als dictators, journalisten weren?’
Ze maken het nu wel heel erg bont: ‘Zo klaar met deze oorlogspropaganda’