Homepagina » Natuur en Milieu » Problemen met E10-benzine pieken door lockdown. Dit is de reden
e10-benzine

Problemen met E10-benzine pieken door lockdown. Dit is de reden

De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.

Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.

“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.

Tank ‘opschudden’

Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.

Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.

Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.

2 procent

Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.

Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.

[AutoWeek]


Vond je deze info waardevol? Denk er dan aan het op je social media te delen
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

17 reacties

  1. E10 is en blijft gewoon troep. De volgende valstrik is dat het prijsverschil met de duurdere doch betere E5 benzine steeds groter wordt. Weinigen zullen dus de verstandige keuze maken om de betere benzine te nemen met als gevolg meer motorschade, meer kosten meer onnodige verspilling. En daar gaan we weer met de altijd verkeerd uitpakkende overheidsbeslissingen. Altijd hetzelfde liedje. De overheid is een groot bolwerk van incompetentie. We zouden zoveel beter af zijn zonder dat gespuis !

    62 likes
    • @exegese. Wie zegt dat het incompetentie is en geen doelgericht beleid om meer geld uit je zak te kloppen? Het hele corrupte systeem wil je fors laten investeren in allerlei zaken en het kost altijd meer dan het oplevert. Zo zijn er in de loop der jaren ook steeds voorbeelden geweest waarin gezegd wordt dat je het in ‘zoveel’ jaar weer terug hebt verdiend maar tegen die tijd dat het je misschien wat zou kunnen opleveren verzinnen ze nieuwe regels en wetten waardoor het je weer meer geld gaat kosten. Een groot voorbeeld waren decennia de mensen met een eigen woning. Als die in die tijd een woning bijna afbetaald hadden dan waren ze ook bijna eigenaar van die woning. Toen kwam de regering met een excuus dat het niet eerlijk was m.b.t. de huurders en voerde de regering de huur forfait in. Toen moesten de woningeigenaren huur gaan betalen over hun eigen woning. Da is maar één voorbeeld maar zo gaat dat met alles. Veel investeren, beloven dat het op de langere termijn iets oplevert om het vervolgens zodanig te verdraaien dat het je alleen maar elke keer weer meer gaat kosten. En zo wordt de bevolking beroofd van het heeft. Maar in deze tijd valt er niets meer te investeren want het gros van de bevolking heeft al niets meer over.

      31 likes
      • Klopt @Rob, naar alle waarschijnlijkheid is het zelfs pure opzet. aan de andere kant zijn politici bijna altijd totaal onwetend en incompetent op het vakgebied van de portefeuille die ze op totaal willekeurige basis wordt toegewezen. Zij laten zich immers altijd souffleren door mensen met heel andere belangen en een heel andere agenda. Een slimme en eigenwijze minister is dan altijd heel onhandig. Dus van opzet is er uiteindelijk inderdaad altijd sprake, de minister mag gerust incompetent zijn als hij/zij maar gedwee gehoorzaamt. Het volk betaalt het gelag.

        12 likes
    • Mensen moeten zelf zo wijs zijn om BP Ultimate of anders V-Power te tanken, zoveel duurder is het niet en je auto rijdt er beter op en is zuiniger.

      18 likes
      • Nou @Willem zo’n 20 Eurocent vind ik niet niks. De ophef over het kwartje van Kok staat me nog goed bij. Dat is omgerekend ongeveer de helft.

        7 likes
      • Zowel Ultimate als V-Power zijn nog vrij van die bio meuk maar zowel Shell als BP zijn niet verplicht dit zo te houden. Ze geven zelf aan dat het toevoegen van bio ethanol aan hun luxe benzines in de toekomst allesbehalve uitgesloten is. Zelf in de gaten proberen te houden dus.

        Wij hebben een Mazda CX30 en daar ging tot nog toe alleen nog Ultimate in. Een keer noodgedwongen die andere meuk zal niet meteen een grote ramp zijn, maar daarna wel gewoon weer netjes naar de BP om de hoek.

        Er zijn inmiddels ook ‘ethanol killers’ op de markt, speciaal voor old timers, want die gaan er natuurlijk echt aan met E5/10.

        https://millersoils.nl/product-categorie/ethanol-killers/

        Dan is er nog Ecomaxx Classic Car Fuel aan 67 euro voor 20 liter. Dat is voor normaal gebruik onbetaalbaar. Wellicht dat er nog een mooi gat in de markt kan ontstaan en brandstof fabrikanten met elkaar zullen moeten concurreren door het voordeligste ethanolvrij aan te bieden.

        Ethanolvrij, laten we maar hopen dat dat snel een veelgebruikt woord gaat worden.

        6 likes
      • Ik tank altijd E 98.
        Vooral bij oudere auto en cabrio,die weinig gebruikt wordt een must.

        1 likes
    • 2 procent minder co2 uitstoot bij hetzelfde verbruik ja.

      Maar door een hoger verbruik, door vermogen verlies, tot wel 17% krijg je dus netto een hogere co2 uitstoot per kilometer.

      Daarnaast is productie van bio-ethanol alles behalve milieuvriendelijk en co2 neutraal.

      Koekoek….

      8 likes
    • Met mijn auto kom ik alleen nog terecht bij de Aral in duitsland, die 102 Octaan superbenzine heeft.
      Aangezien ik oude vaak opgevoerde kisten rij, ( welliswaar hobby en niet meer dan 2000 km per jaar )
      zie ik mij anders wel genoodzaakt, ( en ik heb het er voor over ) racebenzine van Sunoco of VP bestellen.
      Is wel dik 5 euro per liter. 114 Octaan. E10 moderne brandstoffen is wel ok voor moderne auto’s en
      inderdaad dat klopt, methanol trekt vocht aan. Informeer bij brandstoffen leverancier, die misschien
      een oplossing weet voor eventuele additieven. Wynns, of STP heeft een hele lijn aan additieven
      voor diegene die het willen weten of nodig achten. Anders zoals in artikel gezegd, regelmatig stukje
      rijden, en zorg wel dat de motor op bedrijfstemperatuur komt. En rij een stukje snelweg is mijn advies
      voor mensen die een poosje hun auto niet gebruiken.

      4 likes
  2. Shell V-power is wat ik tank. Iets duurder in aanschaf. Echter, de motor is een stuk stiller en het verbruik is lager. Op e10 rijden = de motor van je auto naar de knoppen helpen.

    14 likes
    • Ik mag van de leverancier van mijn BMW alleen premium benzine tanken. Is wel wat duurder maar ook nog eens zuiniger. Ik houd het ook bij 1 merk. In dit geval BP. Ik heb geen aandelen BP. Het had ook premium van bv Shell kunnen zijn.

      3 likes
  3. Zodra de Belgische grens weer open is, ga ik daar Super98 tanken zoals ik altijd deed. Super98 is alsnog bijna 30 cent goedkoper dan de Euro95 hier.

    12 likes
  4. nou weer iets om de schade bij rutte neer teleggen.

    9 likes
  5. Heb 2 keer achtereen E10 getankt. Merkte dat de motor slechter ging draaien en enorm veel meer ging gebruiken en ook nog eens slecht startte. Daarna E5 getankt. Motor start gelijk op, draait weer soepel en ook nog zuiniger. Ik heb een oude auto en ben niet van plan vaak naar de garage te gaan, dus ik houd het op E5.

    7 likes
  6. Deze benzine ROT gewoon.

    4 likes
  7. E10 is ook 10% minder efficient ofwel je hebt er 10% meer van nodig voor dezelfde afstand.

    3 likes
    • Dat is zelfs meer dan 10÷, niet alleen de energiewaarde daalt sterk, maar het octaangetal daalt ook. Minder energie die ook minder efficiënt wordt verband. Enige dat stijgt zijn de Onderhoudskosten!

      1 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

verpleegster

Verpleegster waarschuwt tegen mondkapjes: ‘Je beschadigt je lichaam’

Verpleegster Danika Bueno plaatste onlangs een filmpje ...

greta thunberg

Greta Thunberg is nu ook al een corona-expert: ‘Dit is schandalig’

Greta Thunberg moet wel over buitengewone gaven ...