De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.
Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.
“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.
Tank ‘opschudden’
Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.
Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.
Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.
2 procent
Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.
Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.
[AutoWeek]
Gideon van Meijeren: ‘Bij D66 lijkt sprake van geïnstitutionaliseerd seksueel misbruik’
270.000 biologische boeren verenigen zich tegen Monsanto
‘Zeer schokkend nieuws’: machtigste ambtenaar van Nederland gespot in Davos bij het WEF
Noorwegen bedolven onder meters sneeuw. Dit is nu cherrypicking wat de NOS doet
Monsterverdrag TTIP zet genetisch gemodificeerd voedsel op ons menu
Avondklok met oud en nieuw? ‘Kabinet is helemaal de weg kwijt’
Aanstaande verkiezingen worden gehouden door aliens. Pakistaanse politieke zwaargewichten doen opvallende uitspraken
Neuroloog: “ADHD bestaat niet”
Rutte nadat collega Wybren van Haga uitmaakt voor extreemrechts en stinkend varkensvet: ‘Een beetje humor’