Homepagina » Natuur en Milieu » Problemen met E10-benzine pieken door lockdown. Dit is de reden
e10-benzine

Problemen met E10-benzine pieken door lockdown. Dit is de reden

De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.

Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.

“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.

Tank ‘opschudden’

Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.

Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.

Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.

2 procent

Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.

Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.

[AutoWeek]
0 0 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
exegese
exegese
6 maanden geleden

E10 is en blijft gewoon troep. De volgende valstrik is dat het prijsverschil met de duurdere doch betere E5 benzine steeds groter wordt. Weinigen zullen dus de verstandige keuze maken om de betere benzine te nemen met als gevolg meer motorschade, meer kosten meer onnodige verspilling. En daar gaan we weer met de altijd verkeerd uitpakkende overheidsbeslissingen. Altijd hetzelfde liedje. De overheid is een groot bolwerk van incompetentie. We zouden zoveel beter af zijn zonder dat gespuis !

Willem
Willem
Reactie op  exegese
6 maanden geleden

Mensen moeten zelf zo wijs zijn om BP Ultimate of anders V-Power te tanken, zoveel duurder is het niet en je auto rijdt er beter op en is zuiniger.

exegese
exegese
Reactie op  Willem
6 maanden geleden

Nou @Willem zo’n 20 Eurocent vind ik niet niks. De ophef over het kwartje van Kok staat me nog goed bij. Dat is omgerekend ongeveer de helft.

Jack
Jack
Reactie op  exegese
3 maanden geleden

Klopt , was ook tijdelijk , maar zit er nog steeds op😡

peter
peter
Reactie op  Willem
6 maanden geleden

Zowel Ultimate als V-Power zijn nog vrij van die bio meuk maar zowel Shell als BP zijn niet verplicht dit zo te houden. Ze geven zelf aan dat het toevoegen van bio ethanol aan hun luxe benzines in de toekomst allesbehalve uitgesloten is. Zelf in de gaten proberen te houden dus.

Wij hebben een Mazda CX30 en daar ging tot nog toe alleen nog Ultimate in. Een keer noodgedwongen die andere meuk zal niet meteen een grote ramp zijn, maar daarna wel gewoon weer netjes naar de BP om de hoek.

Er zijn inmiddels ook ‘ethanol killers’ op de markt, speciaal voor old timers, want die gaan er natuurlijk echt aan met E5/10.

https://millersoils.nl/product-categorie/ethanol-killers/

Dan is er nog Ecomaxx Classic Car Fuel aan 67 euro voor 20 liter. Dat is voor normaal gebruik onbetaalbaar. Wellicht dat er nog een mooi gat in de markt kan ontstaan en brandstof fabrikanten met elkaar zullen moeten concurreren door het voordeligste ethanolvrij aan te bieden.

Ethanolvrij, laten we maar hopen dat dat snel een veelgebruikt woord gaat worden.

Peter
Peter
Reactie op  Willem
6 maanden geleden

Ik tank altijd E 98.
Vooral bij oudere auto en cabrio,die weinig gebruikt wordt een must.

Jack
Jack
Reactie op  Peter
5 maanden geleden

dat is hier ook te koop, 98 Ultra E0
Ben er blij mee want ik heb meerdere oldtimers.

Rob
Rob
Reactie op  exegese
6 maanden geleden

@exegese. Wie zegt dat het incompetentie is en geen doelgericht beleid om meer geld uit je zak te kloppen? Het hele corrupte systeem wil je fors laten investeren in allerlei zaken en het kost altijd meer dan het oplevert. Zo zijn er in de loop der jaren ook steeds voorbeelden geweest waarin gezegd wordt dat je het in ‘zoveel’ jaar weer terug hebt verdiend maar tegen die tijd dat het je misschien wat zou kunnen opleveren verzinnen ze nieuwe regels en wetten waardoor het je weer meer geld gaat kosten. Een groot voorbeeld waren decennia de mensen met een eigen woning. Als die in die tijd een woning bijna afbetaald hadden dan waren ze ook bijna eigenaar van die woning. Toen kwam de regering met een excuus dat het niet eerlijk was m.b.t. de huurders en voerde de regering de huur forfait in. Toen moesten de woningeigenaren huur gaan betalen over hun eigen woning. Da is maar één voorbeeld maar zo gaat dat met alles. Veel investeren, beloven dat het op de langere termijn iets oplevert om het vervolgens zodanig te verdraaien dat het je alleen maar elke keer weer meer gaat kosten. En zo wordt de bevolking beroofd van het heeft. Maar in deze tijd valt er niets meer te investeren want het gros van de bevolking heeft al niets meer over.

exegese
exegese
Reactie op  Rob
6 maanden geleden

Klopt @Rob, naar alle waarschijnlijkheid is het zelfs pure opzet. aan de andere kant zijn politici bijna altijd totaal onwetend en incompetent op het vakgebied van de portefeuille die ze op totaal willekeurige basis wordt toegewezen. Zij laten zich immers altijd souffleren door mensen met heel andere belangen en een heel andere agenda. Een slimme en eigenwijze minister is dan altijd heel onhandig. Dus van opzet is er uiteindelijk inderdaad altijd sprake, de minister mag gerust incompetent zijn als hij/zij maar gedwee gehoorzaamt. Het volk betaalt het gelag.

jtprf
jtprf
Reactie op  exegese
6 maanden geleden

Met mijn auto kom ik alleen nog terecht bij de Aral in duitsland, die 102 Octaan superbenzine heeft.
Aangezien ik oude vaak opgevoerde kisten rij, ( welliswaar hobby en niet meer dan 2000 km per jaar )
zie ik mij anders wel genoodzaakt, ( en ik heb het er voor over ) racebenzine van Sunoco of VP bestellen.
Is wel dik 5 euro per liter. 114 Octaan. E10 moderne brandstoffen is wel ok voor moderne auto’s en
inderdaad dat klopt, methanol trekt vocht aan. Informeer bij brandstoffen leverancier, die misschien
een oplossing weet voor eventuele additieven. Wynns, of STP heeft een hele lijn aan additieven
voor diegene die het willen weten of nodig achten. Anders zoals in artikel gezegd, regelmatig stukje
rijden, en zorg wel dat de motor op bedrijfstemperatuur komt. En rij een stukje snelweg is mijn advies
voor mensen die een poosje hun auto niet gebruiken.

Maarten
Maarten
Reactie op  exegese
6 maanden geleden

2 procent minder co2 uitstoot bij hetzelfde verbruik ja.

Maar door een hoger verbruik, door vermogen verlies, tot wel 17% krijg je dus netto een hogere co2 uitstoot per kilometer.

Daarnaast is productie van bio-ethanol alles behalve milieuvriendelijk en co2 neutraal.

Koekoek….

salvar
salvar
6 maanden geleden

nou weer iets om de schade bij rutte neer teleggen.

Geen schaap
Geen schaap
6 maanden geleden

Zodra de Belgische grens weer open is, ga ik daar Super98 tanken zoals ik altijd deed. Super98 is alsnog bijna 30 cent goedkoper dan de Euro95 hier.

jan doornbos
jan doornbos
6 maanden geleden

Shell V-power is wat ik tank. Iets duurder in aanschaf. Echter, de motor is een stuk stiller en het verbruik is lager. Op e10 rijden = de motor van je auto naar de knoppen helpen.

Bert
Bert
Reactie op  jan doornbos
6 maanden geleden

Ik mag van de leverancier van mijn BMW alleen premium benzine tanken. Is wel wat duurder maar ook nog eens zuiniger. Ik houd het ook bij 1 merk. In dit geval BP. Ik heb geen aandelen BP. Het had ook premium van bv Shell kunnen zijn.

Ron
Ron
6 maanden geleden

Deze benzine ROT gewoon.

Brickshooter
Brickshooter
6 maanden geleden

E10 is ook 10% minder efficient ofwel je hebt er 10% meer van nodig voor dezelfde afstand.

Jan-Dirk
Jan-Dirk
Reactie op  Brickshooter
6 maanden geleden

Dat is zelfs meer dan 10÷, niet alleen de energiewaarde daalt sterk, maar het octaangetal daalt ook. Minder energie die ook minder efficiënt wordt verband. Enige dat stijgt zijn de Onderhoudskosten!

Straalmans
Straalmans
6 maanden geleden

Heb 2 keer achtereen E10 getankt. Merkte dat de motor slechter ging draaien en enorm veel meer ging gebruiken en ook nog eens slecht startte. Daarna E5 getankt. Motor start gelijk op, draait weer soepel en ook nog zuiniger. Ik heb een oude auto en ben niet van plan vaak naar de garage te gaan, dus ik houd het op E5.

x

Check Also

bill gates

Bill Gates jaagt iedereen de stuipen op het lijf

De coronapandemie laat ons zien dat het ...

corona

Ook Oostenrijkse tv laat kritisch geluid horen over corona: ‘Pandemie is voorbij’

Als we stoppen met testen, merken we ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

19
0
We lezen graag je reactie!x