De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.
Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.
“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.
Tank ‘opschudden’
Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.
Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.
Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.
2 procent
Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.
Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.
[AutoWeek]
Kamerlid: ‘We zijn in de val gelokt. De ‘weg naar vrijheid’ blijkt de weg naar dictatuur’
R-getal coronavirus: hoe het RIVM en de NOS ons misleiden
Zijn deze enorme graancirkels gemaakt door buitenaardse wezens? Kijk en oordeel zelf
Complottheorieën over crash vlucht MH17: “Vliegtuig Poetin was doelwit”
Planeet X? Mysterieuze planeet die vier keer zo groot is als de aarde ontdekt achter Pluto
Vaccinatie in Oostenrijk: verpleegster (49) overleden, collega (35) keek dood in de ogen
Petities pleiten voor verbod op kindervaccinaties. Zal Big Pharma nu eindelijk een halt toegeroepen worden?
Oekraïense straaljagerpiloot die 2 jaar trainde in VS sneuvelt kort na terugkeer
De vreemde link tussen de menselijke geest en kwantummechanica