Natuur en Milieu

Problemen met E10-benzine pieken door lockdown. Dit is de reden

Help mee door dit met anderen op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.

Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/03/open_the_door_to_your_heart.jpg

“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.

Tank ‘opschudden’

Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.

Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.

Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.

2 procent

Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.

Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.

[AutoWeek]

5 1 stem
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze info waardevol?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
exegese
exegese
3 jaren geleden

E10 is en blijft gewoon troep. De volgende valstrik is dat het prijsverschil met de duurdere doch betere E5 benzine steeds groter wordt. Weinigen zullen dus de verstandige keuze maken om de betere benzine te nemen met als gevolg meer motorschade, meer kosten meer onnodige verspilling. En daar gaan we weer met de altijd verkeerd uitpakkende overheidsbeslissingen. Altijd hetzelfde liedje. De overheid is een groot bolwerk van incompetentie. We zouden zoveel beter af zijn zonder dat gespuis !

salvar
salvar
3 jaren geleden

nou weer iets om de schade bij rutte neer teleggen.

Geen schaap
Geen schaap
3 jaren geleden

Zodra de Belgische grens weer open is, ga ik daar Super98 tanken zoals ik altijd deed. Super98 is alsnog bijna 30 cent goedkoper dan de Euro95 hier.

jan doornbos
jan doornbos
3 jaren geleden

Shell V-power is wat ik tank. Iets duurder in aanschaf. Echter, de motor is een stuk stiller en het verbruik is lager. Op e10 rijden = de motor van je auto naar de knoppen helpen.

Back to top button
19
0
We lezen graag je reactie!x