Gegevens van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines, waar de grootschalige zoekactie in de Indische Oceaan op werden gebaseerd, zijn ‘kwijt’. Zowel Maleisië, Australië als satellietbedrijf Inmarsat ontkennen de data te hebben.
Er zijn steeds meer kritische geluiden te horen nu het verdwenen vliegtuig na meer dan 70 dagen nog steeds niet is gevonden. Familieleden van passagiers en wetenschappers willen duidelijkheid over de satellietgegevens. Het zoekgebied in de Indische Oceaan werd afgebakend op basis van gegevens waaruit is opgemaakt dat het toestel nog ongeveer vijf uur heeft gevlogen nadat het van de radar verdween. Er is echter nog geen tastbaar bewijs geweest voor de satellietgegevens.
De Maleisische overheid maakte bekend de data niet te hebben. Het ministerie van Verkeer verwees naar het satellietbedrijf Inmarsat. De Australische overheid vertelde aan CNN niet in het bezit te zijn van de gegevens. Inmarsat stelde dat de data eerder al zijn overgedragen aan de onderzoekers. Luchtvaartexpert Miles O’Brien zei: “Ik weet niet wie ik moet geloven. Je zou bijna denken dat er iets in de gegevens staat dat de wereld niet mag zien.” Volgens O’Brien is het vrij duidelijk dat iemand aan het liegen is.
Hoewel de Maleisische overheid naar eigen zeggen niets te verbergen heeft, werden al geregeld vragen gesteld bij de gebrekkige communicatie van het land. Nadat de Boeing 777 op 8 maart van de radar verdween duurde het 17 minuten voordat de autoriteiten dat opmerkten.
Daarna duurde het nog eens vier uur voordat een officiële zoekactie werd opgezet, zo bleek uit een voorlopig rapport dat het Maleisische ministerie van Verkeer indiende bij de VN. In het rapport wordt met geen woord gerept over wat er tijdens die vier uur al dan niet is gebeurd. Waarom werd pas vier uur later gezocht naar de Boeing?
Eerder deze maand werden ook al vraagtekens gezet bij de inhoud van de lading aan boord van vlucht MH370. Het vliegtuig van Malaysia Airlines was deels gevuld met goederen die niet op het manifest stonden.
Het is bekend dat de laadruimte van het toestel 4,566 ton mangistans bevatte, een exotische bes. Daarnaast vervoerde de Boeing 200 kilo licht ontvlambare lithiumbatterijen. De batterijen maakten deel uit van een zending van 2,453 ton. Het is onbekend waar de rest van deze levering uit bestond.
[Knack]
Minister Hoekstra weigert transparantie te geven over Bilderbergconferentie: ‘In strijd met Grondwet’
Dit is wat de media je niet vertellen over ebola. Hint: héél veel
Trouw maakt zich zorgen over kritiek op Timmermans: ‘De krant die Pim Fortuyn aids toewenste’
270.000 biologische boeren verenigen zich tegen Monsanto
De Haagse politici spelen het spel helemaal niet democratisch. Oud-topambtenaar haalt uit
Shell en grote banken ontwijken belasting
Bernardette nam ontslag als GGZ-verpleegkundige: ‘Hoe kan het dat een week na vaccinatie zoveel mensen overlijden?’
Gelekte e-mail ziekenhuis onthult: aantal doodgeboren baby’s sterk gestegen
Gideon van Meijeren fileert minister Ollongren tot op het bot: ‘Ze is medeplichtig aan niets minder dan landverraad’