Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.
Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.
Pas na bijna 80.000 kilometer schoner
In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.
Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.
[Autoweek]
Is Sodom gevonden? ‘Monsterlijk grote’ vindplaats komt overeen met stad die in de Bijbel door God wordt verwoest
Rosanne Hertzberger beweert dat Van Haga liegt over lockdowns: kijk en oordeel zelf
Professor vertelt waarom hij géén gevaccineerd bloed wil
De vrouw die in 1894 claimde dat ze Mars had bezocht. Dit is wat ze daar zag
‘Enorm schandaal’: EU betaalt Moslimbroederschap €36,5 MILJOEN om ‘Europa te onderwerpen’
Frans Timmermans oogst storm van kritiek omdat hij ‘klimaatslachtoffers’ wil herdenken: ‘Laat je nakijken’
Robert Jensen pakt Klaus Schwab en zijn adviseur Yuval Harari aan: ‘Waarom worden ze niet meteen gearresteerd?’
Beperk de rol van farmaceuten, en de zorg zal effectiever én goedkoper worden
Man houdt minutenlange tirade op BBC Radio: “De Rothschilds uit Khazarië hebben wereld in hun macht”