De National Science Foundation (NSF), een agentschap van de Amerikaanse overheid dat wetenschappelijk onderzoek coördineert, heeft een peiling gehouden waaruit blijkt dat één op de vier Amerikanen niet weet dat de aarde rond de zon draait. Laten we dat nog even herhalen: ruim een kwart van de Amerikaanse bevolking weet niet dat de aarde om de zon draait.
In totaal kregen 2200 mensen 10 wetenschappelijke vragen voorgeschoteld, waarvan er gemiddeld 6,5 goed beantwoord werden. 26 procent van de respondenten geloofde dat de zon om de aarde draait. Daarnaast denkt een meerderheid van de Amerikaanse jeugd dat astrologie wetenschap is.
Uit de NSF-peiling blijkt dat de meeste Amerikanen enthousiast zijn over wetenschap. Ze zijn dus wel leergierig, maar leren kennelijk de verkeerde dingen op school. Er gaan steeds meer stemmen op om op Amerikaanse scholen creationisme te onderwijzen. Op openbare scholen in de staat Tennessee mag al les worden gegeven in het creationisme, dat ervan uitgaat dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen.
Het creationisme heeft veel aanhangers in de VS. Uit een peiling van eind 2010 bleek dat 40 procent van de Amerikanen gelooft dat God de mens in zijn huidige vorm een paar duizend jaar geleden heeft geschapen.
Scholen bestuderen doorgaans de evolutieleer van Charles Darwin. Ook in Nederland blijven streng-christelijke scholen zagen aan zijn stoelpoten, of dat nu mag van Den Haag of niet. Scholen hebben de vrijheid om lesstof te behandelen ‘op een wijze die overeenkomt met hun identiteit’. De streng-christelijke Stichting Oude Wereld mag bijvoorbeeld ‘fouten’ in biologieboeken corrigeren van het ministerie van Onderwijs. Waarbij dé fout natuurlijk de gehate evolutieleer is.
Op het Ichtus College in Veenendaal, een middelbare school op reformatorische grondslag met 2100 leerlingen, worden tabellen die miljoenen jaren teruggaan het liefst overgeslagen. Voor wie vasthoudt aan de Bijbel als het letterlijke woord van God is de aarde slechts zo’n 6000 jaar oud, een fractie van de vier miljard waar de moderne wetenschap op uitkomt.
Op het Calvijn College in Goes moeten leerlingen bepaalde facetten van het evolutiemodel verder uitdiepen en proberen daar het scheppingsverhaal tegenover te zetten. De opdracht telt mee voor het eindcijfer voor biologie. Als het bij aardrijkskunde gaat over grote brokken steen die afkomstig zijn uit de IJstijd, wordt er bij verteld dat het net zo goed resten van de Zondvloed kunnen zijn…
VVD-Statenlid klaar met ‘kansloos’ klimaatbeleid VVD en stapt op: ‘Ingrijpende maatregelen voor problemen die er niet zijn!’
Homeopathisch arts heeft oplossing voor ebola
Alle ogen op Duitsland: dit wordt ‘groter dan ooit tevoren’
Vliegtuig komt bijna in botsing met UFO
VIDEO: NASA-beelden tonen ‘buitenaards ruimteschip’ dat energie van de zon opzuigt
‘Het in de ijskast plaatsen van coronatoegangsbewijs is niet genoeg, het mag nooit meer terugkomen!’
Geld komt uit het niets (interview)
Zoveel kritische zorgverleners snoerde de gezondheidsinspectie de mond
Arts over pupillen van Klaus Schwab: ‘Is het geen tijd voor een aanklacht wegens landverraad?’