De ‘milieuvriendelijke’ biobrandstof E10 blijkt een sluipmoordenaar te zijn voor brommers en scooters.
Monteurs hebben het maar druk met reparaties.
Ongeveer 10 procent van de reparaties die Mark Dijkmans uit Eindhoven uitvoert in zijn werkplaats is terug te voeren naar E10.
Erg agressief en chemisch
Deze brandstof, die sinds 1 oktober vorig jaar verplicht moet worden aangeboden door tankstations, bevat 10 procent bio-ethanol.
De ‘groene ethanol’ zou beter zijn voor het milieu.
Maar ethanol is ook erg agressief en chemisch, en tast motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aan, aldus Jos Vermeulen, die een scooterzaak in Eindhoven heeft.
De smerende werking is ook een stuk minder.
Enorme boosdoener
“Heel vervelend allemaal,” zei hij.
Dijkmans: “Gaandeweg zijn we erachter gekomen wat voor enorme boosdoener het is. Je betaalt al snel 400 euro voor een reparatie.”
Bart van Gils van Scootertown in Kaatsheuvel heeft geen goed woord over voor E10-benzine.
Geen aanwinst
“Die is zo ontzettend veel schadelijker voor de motor,” zei hij. “Door de bio-ethanol loopt de temperatuur in de motor veel hoger op. Het spruitstuk is van rubber. Dat smelt.”
Bij Jonkers Motoren in Vlijmen heeft vijf op de 10 reparaties te maken met E10.
“Technisch gezien vind ik E10 geen aanwinst,” zei eigenaar Bert Jonkers. “Ik hoor ook dat het verbruik hoger is.”
Benzinelekkages
Tim Scheffer van Hordijk Tweewielers in Rotterdam-Terbregge krijgt dagelijks drie scooters binnen waarbij E10-benzine de boosdoener is.
“Met deze brandstof zien we dat de rubbers van brandstofleidingen verdrogen,” zei hij. Dan ontstaan er scheuren en krijgen mensen te maken met benzinelekkages.”
Hennepvlag boven Capitool op Independence Day
De Jonge onder vuur om uitspraken over 2G: ‘Stop met smoezencircus!’
Verborgen ingrediënten in bier: vislijm, MSG en glucose-fructosestroop
Sergeant Clifford Stone zag buitenaardsen tijdens bergingswerkzaamheden
‘Iceman’ Wim Hof… waarom je hem beter zou moeten leren kennen!
Van Haga over geheime OMT-opnames: ‘Er staan dingen op die wij en de burgers van Nederland niet mogen horen’
Het verhaal van de nepmaansteen
Maak kennis met Frankie: de herdershond die kanker kan ruiken bij mensen
We maken deel uit van een grenzeloos rijk waarin de bevolking niets meer te vertellen heeft. Waarom de val van Brussel niet snel genoeg kan beginnen