Homepagina » Wereld » Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven
Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven

Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven

Als je denkt dat je veel keus hebt op het moment dat je met je winkelwagen door de supermarkt loopt, heb je het mis. Uit onderstaande afbeelding blijkt dat keuze een illusie is.

Wist je dat de snoepreep van KitKat en shampoo van L’Oréal eigendom zijn van hetzelfde bedrijf – Nestlé? De 10 grootste multinationals bepalen voor het overgrote deel wat mensen over de hele wereld in supermarkten kopen.

Deze corporaties creëren een keten van kleinere merken die zich specialiseren in verschillende producten, maar uiteindelijk gaat het geld van de consumenten naar de top 10.

Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven

Keuze is een illusie – klik om te vergroten (Imgur)

Toen activisten besloten om Nestlé te boycotten vanwege onethische praktijken, kozen ze er toen ook voor om geen kleding te dragen van Ralph Lauren, Armani of Diesel, of producten te weren van Vichy en Garnier? Het is heel erg moeilijk om iets te boycotten. De bedrijven krijgen hun geld toch wel. Als rechtsom niet lukt, gaan ze linksom.

[Sputniknews]
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?
Vond je dit artikel interessant?
Meld je nu aan!
op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het échte nieuws.
Wij hanteren een strikt anti-SPAM beleid en versturen pas email nadat je je aanmelding hebt bevestigd. Je gegevens worden door ons nooit met derden gedeeld. Met één klik kun je je ook weer afmelden.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
 

2 reacties

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

'Helderziende kat' uit Rusland kan gedachten lezen en overbrengen

‘Helderziende kat’ uit Rusland kan gedachten lezen en overbrengen

In Rusland is een ‘helderziende kat’ viral gegaan. De Rus Dmitri R. zegt dat de cyperse kat Charles Utkins, die hij van zijn tante had gekregen, kan ontsnappen vanachter gesloten deuren, ...

Wat je niet mag weten over je eten: kerstdiner uit de supermarkt

Wat je niet mag weten over je eten: kerstdiner uit de supermarkt

Het Belgische weekblad Humo deed kerstinkopen in de supermarkt en liet er een gerenommeerde voedingsexpert naar kijken. Als jouw kerstmaaltijd ook uit de supermarkt komt, pas op: misschien heb je na ...