De meeste elektrische auto’s die vandaag de dag worden gemaakt, hebben een rijbereik van hooguit enkele honderden kilometers. Het duurste onderdeel van de elektrische auto: de accu.
Hier kan snel verandering in komen, aangezien een Britse uitvinder een accu heeft ontworpen die veel eenvoudiger en goedkoper kan worden gemaakt dan normale accu’s en die gemakkelijk kan worden gerecycled.
Voormalig marineofficier Trevor Jackson gaat zijn nieuwe accu nu op grote schaal produceren in Groot-Brittannië.
Lobbyden
Austin Electric gaat komend jaar duizenden van deze accu’s maken. Directeur Danny Corcoran spreekt van een ‘gamechanger’.
Twee jaar geleden lobbyden autofabrikanten tevergeefs bij het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken om Jackson de toegang tot een prestigieuze conferentie over elektrische auto’s te ontzeggen.
Zijn accu is gebaseerd op een technologie die in de jaren zestig is ontwikkeld.
Brandstofcel
Wetenschappers waren tot de ontdekking gekomen dat je elektriciteit kunt opwekken door aluminium in een elektroliet, een waterige substantie, te dopen.
Hierbij ontstaat namelijk een reactie tussen het metaal en lucht.
Het probleem: het elektroliet was extreem giftig en bijtend. Jackson heeft nu een substantie ontwikkeld die je gewoon kunt drinken.
Eigenlijk is zijn uitvinding geen accu, maar een brandstofcel.
Goedkoop, licht en makkelijk te recyclen
Terwijl Jackson begint met de productie van zijn aluminium-luchtaccu, pompt de auto-industrie nog steeds heel veel geld in de ontwikkeling van lithium-ion-accu’s.
Die bevatten veel giftige materialen, waaronder kobalt, en kunnen in brand vliegen. Daarnaast is het recyclen van kobalt en lithium erg duur.
Een aluminium-luchtbrandstofcel is goedkoop, licht en makkelijk te recyclen.
Tests hebben aangetoond dat Jacksons brandstofcel negen keer meer energie opwekt dan een lithium-ion-accu.
4500 kilometer
En ter vergelijking: de Tesla S heeft een rijbereik van bijna 600 kilometer, terwijl de aluminium-luchtaccu een bereik heeft van zo’n 4500 kilometer.
De accu van een Tesla kost zo’n 35.000 euro, terwijl een aluminium-luchtaccu slechts 6000 euro kost.
En al dat gedoe met opladen van je accu is volgens Jackson helemaal niet nodig. Je kunt zijn accu in 1,5 minuut omwisselen.
Gedachten beïnvloeden de structuur van water, en daarmee je lichaam
Explosie Georgia Guidestones is jaar later nog steeds een mysterie
Aantal UFO-meldingen in Canada schiet omhoog
Poetins denazificatie van Oekraïne wordt niet begrepen: dit zit er achter
Russische politicus vergelijkt NAVO met nazi-Duitsland: ‘We worden geconfronteerd met het Vierde Europese Rijk’
Man achter ‘NOS = fake news’-stickercampagne volledig door het slijk gehaald. Waarom oude media er zijn om de oppositie neer te sabelen
Deze kritische film over global warming wordt nu al de gevaarlijkste documentaire van het jaar genoemd
Klokkenluider deelt heftig verhaal over stichting van Oekraïense first lady
Ligt diep onder het aardoppervlak een oude aarde verscholen?