Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.
Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.
Pas na bijna 80.000 kilometer schoner
In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.
Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.
[Autoweek]
Britse koninklijke familie heeft mogelijk geen koninklijk bloed
Kreeg India duizenden jaren geleden bezoek vanuit de hemel?
Veel meer toeslagenkinderen overleden dan gemeld: ‘Dit is meer dan twee keer MH17’
Natuurkundige fotografeert ‘aura’s’. Dit is hoe ons energieveld wordt beïnvloed door liefde of ziekte
Turkse automonteur (21) rijdt 70 kilometer op twee liter water. Deze uitvinding kan een einde maken aan alle olie-oorlogen
Gebouw van de NOS opnieuw volgeplakt met post-its: ‘massamoord’, ‘wij zijn de leugens zat’
Piloot legt twee UFO’s vast boven Tungurahua-vulkaan (video)
Arts deed onderzoek naar giftige stoffen in coronavaccins: ‘Eigenlijk ongelooflijk dat ze zijn goedgekeurd’
Medicijnen overbodig? Deze opmerkelijke video laat zien hoe snel cannabisolie parkinson-symptomen laat verdwijnen