Erica Ritzema werkte 29 jaar in het kleuteronderwijs. Afgelopen schooljaar is zij gestopt omdat zij zich niet meer kon conformeren aan alles wat er van haar werd verlangd als leerkracht.
Ritzema stelt dat het kleuteronderwijs in een crisis verkeert. De kleuterperiode is een unieke levensfase waarin een kind al spelend de wereld om zich heen verkent.
Het onderwijs in de Nederlandse kleuterklas gaat volgens haar voorbij aan deze unieke fase. Er wordt tegenwoordig gewerkt met methoden die uitgaan van vooropgezette leerlijnen in plaats van het ontwikkelingsniveau van het kind.
Spelend leren
We zetten onze kleuters aan tweedimensionale werkbladen en proberen er onverantwoord vroeg letters en cijfers in te pompen. Het spelend leren is op de achtergrond geraakt.
De echte kleuterjuf signaleert met pijn in het hart het kwaliteitsverlies omdat zij ooit haar kleuters met een gerust hart op het niveau van een schoolkind overdroeg aan de leerkracht van groep 3.
Overal in ons land komen bewegingen op gang om deze ontwikkeling, die voorbijgaat aan de identiteit van de kleuter, een halt toe te roepen en om ervoor te zorgen dat kostbare kennis niet verloren zal gaan.
Opbrengstgericht
“Ik ben beland in een periode waarin kleuters de leerstof van groep 3 krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel dat is voortgekomen uit de orthopedagogiek, alsof er alleen nog maar kinderen met afwijkingen zouden bestaan,” licht Ritzema toe. “Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf de opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren.”
“Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd, just for profit, not for people,” gaat ze verder. “Ik meen te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties en dit zal zich gaan openbaren in een explosieve toename van zelfmoordpogingen en een verharding van de maatschappij.”
Volgens Ritzema wordt de identiteit van de kleuter meer dan ontkend. De kleuter in Nederland heeft zijn identiteit verloren en mag helemaal geen echte kleuter meer zijn.
Bron: Wegwijs.in
Gerelateerd:
- Luister naar onze kinderen in plaats van een toets
- Scholen doden de creativiteit (video)
- Red het thuisonderwijs: kabinet bedreigt onderwijsvrijheid
- ‘Als niemand meer naar school gaat zou de samenleving intelligenter zijn’
- Wetenschapsprogramma’s ‘aangetast door verdomming’
Leidse wetenschapper promoveert op elfen
Rutte schudt ‘Holocaustontkenner’ de hand, waar blijft de ‘ophef’? En David Icke is niet welkom?
Hier willen ze ‘ongevaccineerde’ bloedtransfusie mogelijk maken: ‘Waarom zou dat toch zijn?’
Freek Jansen: het lijkt misschien alsof er een ‘felle verkiezingsstrijd’ is, maar het is allemaal schijn
Joran van der Sloot gaat boek schrijven over ‘zijn paranormale gaven’
De volgers die je niet wilt: Online trackers
Een gigantisch stedelijk netwerk in niemandsland: mythische ‘verloren stad van Goden’ ontdekt in Cambodjaanse jungle
Jurist over ‘heksenjacht’ op ongevaccineerden: ‘Dit is een misdaad tegen de menselijkheid’
Regering VS dient aanklacht in tegen 17 grote banken