Het is onterecht dat dieselmotoren naar het verdomhoekje zijn verbannen, stelt professor Bart Somers van de TU Eindhoven in GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging.
“Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken,” zegt Somers.
De expert verwijst naar Brits onderzoek waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt.
Filtert de lucht schoon
Somers: “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”
De professor, verbonden aan het Zero Emission Lab, zegt verder dat de stikstofproblematiek ‘onder alle omstandigheden’ onder controle is.
Hij wijst erop dat uit een test is gebleken dat moderne dieselmotoren in vergelijking met hybride benzinemotoren minder NOx uitstoten.
Nodig
“Als uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om CO2-uitstoot te verminderen,” licht Somers toe.
Volgens hem is diesel zelfs nodig als men de klimaatdoelen wil halen.
Elektrisch rijden
“Elektrisch rijden geeft ook emissies – CO2 en lokaal deeltjes,” zegt hij.
Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaatsvindt in landen waar veel kolencentrales staan, zoals China, aldus professor Somers.
Wordt komeet ISON vergezeld door onbekende vliegende objecten?
Coronaspoedwet dreigt te sneuvelen in Eerste Kamer: ‘Het zal tijd worden!’
Wat de NPO nog meer niet uitzond over Week van de Lentekriebels: ‘Het is nog erger dan ik had verwacht’
Coronavirus maakt einde aan EU, globalisme en massamigratie, stelt deze Zweedse academicus
Man claimt tijdreiziger uit het jaar 2028 te zijn. Dit is wat de toekomst volgens hem voor ons in petto heeft
Experts waarschuwen voor digitale euro: ‘Dan kom je richting een digitale enkelband’
HAARP: “VS gebruikt radiogolven om natuurrampen te ontketenen”
American football-ster: “Coca-Cola is vergif en voedselbedrijven liegen ons voortdurend voor”
Amerika’s giftig geschenk aan Oekraïne