Audi is begonnen met de productie van een synthetische brandstof die wordt gemaakt van water en CO2. In samenwerking met het bedrijf Sunfire werd de eerste lading e-diesel succesvol gemaakt in een fabriek in Dresden.
In eerste instantie wordt groene stroom gewonnen via zonnepanelen, windenergie en waterkracht. Hiermee wordt water verhit tot boven de 800 graden Celsius. Elektrolyse zorgt er vervolgens voor dat de stroom gesplitst wordt in zuurstof en waterstof. Daarna wordt waterstof geïsoleerd en vermengd met koolstofdioxide.
Het CO2-neutrale alternatief kan probleemloos in bestaande auto’s worden gegoten. E-diesel is omgedoopt tot ‘brandstof van de toekomst’. Het vooruitzicht van auto’s die op water en lucht lopen is aantrekkelijk, maar nog wel toekomstmuziek. De komende maanden verwacht Audi hooguit 3000 liter e-diesel te produceren.
De brandstof zorgt er niet alleen voor dat de motor van je auto stiller wordt, maar ook dat je tijdens het rijden minder schadelijke stoffen uitstoot. Sunfire mikt op een prijs van tussen de €1 en €1,50.
“Door CO2 op grote schaal als grondstof te gebruiken, kunnen we een cruciale bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu en het efficiënte gebruik van hulpbronnen,” zei de Duitse minister van Onderwijs en Onderzoek Johanna Wanka. “Zo leggen we de basis voor een groene economie.”
[DeMorgen]
De geheimen van de piramides onthuld. Kijk deze fascinerende documentaire
Woedende reacties op harde lockdown: ‘We zijn gek geworden!’
D66 en GroenLinks laten ware aard zien. Zo zetten ze de democratische beginselen aan de kant
Weer graancirkels in Stadskanaal
Australische Plaat breekt in tweeën
Hou je van jezelf? – Channeling 21-04-2022
Buitenaardsen die op mensen lijken zijn onder ons. Deze uitgever baart opzien met opmerkelijke uitspraken
Lente = Hooikoorts en hoe je er zo 1,2,3 voorgoed vanaf komt
Tiener die hartaanval kreeg na Pfizer-vaccin: ‘Ik krijg liever corona’