Het is onterecht dat dieselmotoren naar het verdomhoekje zijn verbannen, stelt professor Bart Somers van de TU Eindhoven in GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging.
“Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken,” zegt Somers.
De expert verwijst naar Brits onderzoek waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt.
Filtert de lucht schoon
Somers: “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”
De professor, verbonden aan het Zero Emission Lab, zegt verder dat de stikstofproblematiek ‘onder alle omstandigheden’ onder controle is.
Hij wijst erop dat uit een test is gebleken dat moderne dieselmotoren in vergelijking met hybride benzinemotoren minder NOx uitstoten.
Nodig
“Als uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om CO2-uitstoot te verminderen,” licht Somers toe.
Volgens hem is diesel zelfs nodig als men de klimaatdoelen wil halen.
Elektrisch rijden
“Elektrisch rijden geeft ook emissies – CO2 en lokaal deeltjes,” zegt hij.
Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaatsvindt in landen waar veel kolencentrales staan, zoals China, aldus professor Somers.
“NASA-beelden tonen deur aan zonneoppervlak die wordt gebruikt door moederschepen”
Bill Gates: Covid-19 komt in oktober-november in alle hevigheid terug
Pechtold verruilt kerstboom voor cactus, want ‘klimaatverandering’, maar vergeet KLM-huisjes opzij te zetten
Vaccineerders GGD gaan ‘wijk voor wijk, deur voor deur’ om herhaalprikken te zetten
Ex-vicepresident Pfizer Mike Yeadon draagt indringend gedicht voor: ‘Laat ze hier niet mee wegkomen’
Plaatsen die Google Maps voor u verborgen houdt
Ancient Aliens 6: De Anunnaki-reuzen (video)
Nieuwe CBS-cijfers maken het mogelijk om effectiviteit mRNA-vaccins te berekenen: dit zijn de uitkomsten
Lemuria: het verloren continent