De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.
Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.
“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.
Tank ‘opschudden’
Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.
Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.
Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.
2 procent
Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.
Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.
[AutoWeek]
Kabinet trekt ruim half miljard extra uit voor ‘klimaatontwikkelingshulp’: ‘Zijn ze helemaal gek geworden?!’
PVV-Kamerlid Edgar Mulder op het Malieveld: ‘Niet de boeren moeten weg, maar dit kabinet moet weg!’
Leer met dit 5-stappenplan je manifestatiekracht te gebruiken
Tragedie: 13-jarige Arianna sterft binnen 24 uur na haar tweede Pfizer-prik
Is ons universum een reusachtig bewust wezen? Deze natuurkundige komt met een bizarre, spraakmakende theorie
Oud-topman McDonald’s opent keten met biologische maaltijden
Het Nederlandse koningshuis en vliegende schotels
NOS Journaal ‘verspreidt gif’. Een vergelijking tussen twee aanslagen
WEF geeft toe dat digital ID gebruikt kan worden voor ‘surveillance en vervolging’