De elektrische auto zorgt voor meer zwaar letsel in het verkeer. Onderzoeksbureaus Trend-Rx en Automotive Insiders hebben een rapport gepubliceerd waarin onderzoekers uitgaan van ruim 1400 extra zwaargewonden in 2030 door elektrische auto’s.
Dat heeft vooral te maken met de massa van de stekkerauto, legt een onderzoeker van Trend-Rx uit aan Amweb. Een dergelijke auto is gemiddeld 250 kilo zwaarder dan een auto met verbrandingsmotor. De kans dat iemand in het verkeer zwaargewond raakt is bij een elektrische auto drie keer zo groot.
Er zullen volgens de onderzoekers in 2030 in vergelijking met gewone auto’s 11 procent meer schadegevallen zijn. Al deze schadegevallen zijn goed voor 75 miljoen euro extra aan letselschade.
Pakt slecht uit
Ook de rijhulpsystemen zullen leiden tot nieuwe schades, zo is de verwachting. Zo kunnen sensoren verkeerde waardes aangeven en ook kunnen er problemen met de software ontstaan.
Eigenaren van een elektrische auto zijn vaker bij ongelukken betrokken omdat zo’n auto heel snel optrekt. Ze verkijken zich nogal eens op het grote en direct beschikbare vermogen.
De verwachting is dat aan het eind van dit decennium bijna elke nieuwe verkochte auto een elektrische is. In 2030 bestaat ongeveer een kwart van het Nederlandse wagenpark uit stekkerauto’s, schrijft het FD. “Voor de verkeersveiligheid pakt dat slecht uit.”
Europarlementariërs willen weten wat de rol van het WEF en Soros is bij illegale migratie Italië
Amerikaanse journalist: “Europese Unie was project van de CIA”
Congreslid linkt ‘zelfmoord’ van journalist aan ‘Clinton-misdaadsyndicaat’
UFO-partij gaat voor tientallen zetels
Demmink Doofpot: oud-gevangenisbazen demonstreren voor vrijlating Baybasin. Waarom zwijgen de media in alle talen?
Kuipers omzeilt opnieuw Eerste Kamer en haalt noodverordening van stal: ‘Alles om in de EU-pas te lopen’
Australische krant zet UFO’s op voorpagina
Topman Bundesbank: actie centrale bank is werk van de duivel
Eerste foto van het kosmische web dat alle sterrenstelsels met elkaar verbindt