De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.
Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.
“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.
Tank ‘opschudden’
Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.
Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.
Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.
2 procent
Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.
Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.
[AutoWeek]
Kijk: Gideon van Meijeren confronteert Kamer met ongemakkelijke waarheid, en wordt de mond gesnoerd
Schok: 36-jarige arts sterft na tweede dosis coronavaccin
Ook Spaanse artsen laten van zich horen: ‘Overheid verzwijgt de waarheid’
Van klimaatopwarming naar de koudste temperatuur ooit
Duitsland: kinderen die quarantaine niet naleven ‘belanden in gesloten inrichting’
Op weg naar de cyborg: de cyborgtoekomst van de mensheid
5G brengt ‘serieuze risico’s met zich mee’. Hier moet u voor oppassen
Natuurkundigen stuiten op onverklaarbare hoogenergetische deeltjes
Operation Highjump: UFO’s, ondergrondse nazi-bases en admiraal Richard. E Byrd