Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.
Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.
Pas na bijna 80.000 kilometer schoner
In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.
Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.
[Autoweek]
Kernfysicus – Vliegende schotels zijn echt (video)
Nederlandse universiteit waar totale gekte regeert doet onderzoek naar complotdenken. Krijg jij hier ook kromme tenen van?
Voor elk uur tv kijken kun je 22 minuten korter leven
NRC haalt zich woede op hals met verzinsels over Omtzigt en MH17. Lees hier reacties die de krant weigerde te publiceren
Rob Elens boos na uitspraak: ‘Ik vind dat de rechter er een potje van heeft gemaakt’
Columnist trekt van leer tegen D66: ‘Totaal wereldvreemd, hooghartig en met schijt aan de kiezers, wegwezen!’
“Het is tijd om wakker te worden”: Chuck Norris spreekt zich uit over chemtrails
‘Buitenaardsen zijn menselijke tijdreizigers uit de toekomst’
Israëlische legerveteraan doet boekje open: “Ik was de terrorist”