Mensen die bij de pomp Euro 95 tanken, krijgen sinds enkele weken E10-benzine (tot voor kort E5) in hun tank. Deze brandstof bestaat voor 90 procent uit benzine en voor 10 procent uit bio-ethanol.
In de mainstream media komen allerlei ‘experts’ voorbij die beweren dat de nieuwe brandstof beter is voor het milieu en alleen maar voordelen heeft.
De overheid claimt dat bio-ethanol helpt bij het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Maar is dat ook zo?
Niet waar
“Niet wetenschappers, maar politici hebben ooit besloten dat biobrandstoffen duurzaam zijn,” reageerde directeur van het opleidingsinstituut Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen in Eindhoven Maarten van Andel.
“Ze hadden ook kunnen besluiten dat appels voortaan omhoog vallen,” vervolgde hij. “Daarmee is het nog niet waar.”
Van Andel wijst erop dat bij de verbranding van een liter bio-ethanol ongeveer 1,5 kilogram CO2 vrijkomt.
Vijf procent
Een boom doet er meer dan een maand over om die hoeveelheid vast te leggen.
“Dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar,” stelt Van Andel.
Als je alle op aarde geteelde gewassen in biobrandstof om zou zetten, zou je in slechts vijf procent van de wereldwijde energiebehoefte voorzien, licht hij toe.
Slechter
De milieudeskundige noemt het ‘immoreel’ om gewassen te gebruiken om auto’s te laten rijden.
E10 is zelfs slechter dan E5, concludeert hij.
Ernstige bijwerkingen coronavaccin Pfizer leiden tot onderzoek
Nieuwe studie over boosterprik laat zien dat het nog veel erger is: ‘Ongelooflijk’
Stichting Bill Gates financiert programma voor Oekraïense vluchtelingen
Klaus Schwab wil je katten en honden afpakken
Het mysterie van de Sfinx (video)
Vaccinonderzoeker spreekt zich uit zodat ze ‘weer rustig kan slapen’
Eerste Kamer stuurt minister Kuipers kritische brief over ‘dystopische’ permanente coronawet
Hoogleraar: ‘Elektrische auto is vervuilend. We worden zwaar voor de gek gehouden’
Dit is de echte reden waarom Washington Assad weg wil hebben