Frisdrankreus Pepsi gaat toch weer aspartaam toevoegen aan de light-varianten van cola. Persbureau AP meldt dat de kunstmatige zoetstof vanaf september weer in een aantal dranken wordt gebruikt.
In een aantal landen staat aspartaam bekend als de zoetstof die kanker zou veroorzaken. De kunstmatige zoetstof heeft een negatief imago, waardoor de verkoopcijfers van light-frisdranken sterk zijn teruggelopen.
Terug te draaien
In augustus vorig jaar besloot Pepsi aspartaam te vervangen door sucralose, een andere kunstmatige zoetstof. De consumenten vonden de nieuwe smaak echter minder lekker, waarna de verkoop van light-varianten kelderde. De frisdrankgigant heeft nu besloten het besluit terug te draaien.
Aspartaam is gelinkt aan kanker bij laboratoriummuizen, maar de Amerikaanse voedselautoriteit FDA zegt dat er meer dan 100 studies zijn die aantonen dat de zoetstof veilig is. Coca-Cola probeert consumenten er door middel van een advertentiecampagne van te overtuigen dat de zoetstof niet schadelijk zou zijn voor de gezondheid.
Ontlasting
Uit het onlangs vrijgegeven Europese octrooi voor aspartaam blijkt dat de kunstmatige zoetstof wordt gemaakt van poep van een genetisch gemodificeerde variant van de E. coli-bacterie, die in de volksmond ook wel de poepbacterie wordt genoemd.
Ontlasting van de bacterie is het belangrijkste ingrediënt van de kunstmatige zoetstof. De bacteriën krijgen veel voeding waardoor ze veel ontlasting uitscheiden.
[AP]
Nederlandse wegen worden klaargemaakt voor tanks: ‘Alarmbellen’
Straling mobiele telefoons tast geheugen van schoolkinderen aan. Dit grootscheepse onderzoek laat zien wat er gebeurt als je belt
Bekende spoedarts overlijdt plotseling tijdens het hardlopen: ‘Niets te zien hier’
Vreemde geluiden in de lucht verklaard door wetenschappers
Zijn identieke tweelingen telepathisch verbonden?
Alles wat je over klimaatverandering hebt gehoord is fout
Hoe kun je de wereld veranderen waarin je leeft? – Channeling 27-12-2022
Tadzjiekse burgemeester bevestigt leven op andere planeten
VIDEO: “Hebben de westerse media het dieptepunt bereikt of kunnen ze nog dieper zinken?”