Sinds enige tijd zijn basisscholen ook verplicht de allerkleinsten te onderwerpen aan een zogeheten kleutertoets.
Wat zegt de uitslag van zo’n test eigenlijk over de ontwikkeling van een kleuter? Wetenschappers vinden dat kleuters te jong zijn om individueel te testen.
En toch gaan we er mee door. Zelfs onze peuters moeten eraan geloven. Opbrengstgericht werken noemt de politiek dat. Aan de hand van de uitslag van de test wordt bepaald of het kind een taalachterstand heeft.
Extra begeleiding is het toverwoord, maar in de praktijk pakt dit heel anders uit. De toetsingscultuur verziekt onze kinderen.
Erica Ritzema gaf 29 jaar onderwijs aan kleuters. Afgelopen schooljaar is ze gestopt omdat ze zich niet meer kon conformeren aan alles wat er van haar werd verlangd als leerkracht. De kleuter in Nederland heeft zijn bestaansrecht verloren. Ik geef de strijd op, aldus Ritzema.
Bron: Incontxt.nl
Gerelateerd:
- Scholen doden de creativiteit (video)
- Red het thuisonderwijs: kabinet bedreigt onderwijsvrijheid
- ‘Als niemand meer naar school gaat zou de samenleving intelligenter zijn’
- Wetenschapsprogramma’s ‘aangetast door verdomming’
- Diagnostiek en behandeling autisme en ADHD helemaal op zijn kop
Op zoek naar aliens buiten Berlijn: “We moeten het weten”
Verpleegkundige: ‘Wat ik nu meemaak, heb ik nog nooit in de 17 jaar dat ik werkzaam ben in de zorg gezien’
Nieuw: de cannabispil voor dementerenden
Groep onderzoekt geestverschijning in Guildford (video)
9x bewijs dat je niet bestaat
Zorgmedewerker Jacques: ‘Mijn grote zorg is dat er ontzettend veel mensen zijn die vaccinatieschade hebben opgelopen’
Verwijderd door YouTube: Artsen waarschuwen voor gevaren van inenten kinderen tegen covid
Helende intentie: Hoe behandeling op afstand kankerpatiënten kan helpen
BBB wil nu onze boerengrond opofferen voor woningen: ‘Ongelofelijk!’