Verzekeraar Univé is betrapt op het aanpassen van haar Wikipedia-pagina voor PR-doeleinden. Een alinea die verwees naar kritische afleveringen van Zembla en Tros Radar is in zijn geheel weggehaald.
Daarmee maakt de verzekeringsmaatschappij zich schuldig aan commerciële manipulatie van de Wikipedia-pagina over het bedrijf.
Voor 7 mei jongstleden maakte de pagina nog melding van de uitzendingen over de belangenverstrengeling tussen schade-expertbureau’s en verzekeraars. Univé en het daaraan gelieerde schadebureau Compander worden in beide uitzendingen flink bekritiseerd.
Gedupeerd
Kort daarop is de pagina een aantal keer aangepast en is een alinea over de kritiek op Univé verwijderd. Wel verscheen de slogan van Univé tot twee keer toe extra duidelijk bovenaan het artikel.
Het ging om uitzendingen van 8 februari 2009 getiteld ‘Verzekerd van ellende’ (Zembla) en 31 oktober 2011 met de titel ‘Schadebureaus niet onafhankelijk’ (Tros Radar).
Er werd aandacht besteed aan de manier waarop Univé gebruikmaakt van het eigen schadebureau Compander, dat niet onafhankelijk zou opereren. Het gevolg was dat verzekerden daardoor gedupeerd zouden zijn.
Neutraal standpunt
“We hebben een stagiair opgedracht gegeven het artikel te updaten, omdat een aantal gegevens onjuist waren,” zei een woordvoerster van Univé. “Wat actueel en relevant is hebben we laten staan.” Volgens haar is de kritiek achterhaald omdat Compander nu onder de naam Univé Expertise Services opereert. Ze voegde toe dat de beeldvorming die beide programma’s schetsen niet klopte.
In principe kan iedereen een Wikipedia-pagina starten of aanpassen, maar in de huisregels staat duidelijk dat de artikelen vanuit een neutraal standpunt geschreven moeten worden. Vanuit persoonlijke of zakelijke belangen een pagina schrijven of aanpassen mag niet, maar toch gebeurt dat wel geregeld.
Manipulatie
Er kunnen vraagtekens worden gezet bij de juistheid van de informatie op Wikipedia. Afgelopen december deed de internetencylopedie onderzoek naar manipulatie door PR-bureaus. Met tien accounts bleken honderden pagina’s te zijn gewijzigd in het voordeel van klanten van één zo’n bureau.
Het bekendste voorbeeld van manipulatie is Mabel Wisse Smit. Zij paste haar Engelstalige Wikipedia-pagina zelf aan. Er stond in eerste instantie dat ze ‘onjuiste’ informatie had gegeven over haar verhouding met onderwereldbaas Klaas Bruinsma. Ze maakte er ‘incomplete’ informatie van.
Bron: Webwereld.nl
Gerelateerd:
- Zorgverzekeraars misleiden: aanvullende polis is melkkoe
- Obama haalt na ‘overwinning van het volk’ hard uit naar zorgverzekeraars
- Kwaliteitscontrole op medicijnen schiet tekort
- Minderjarigen slikken steeds vaker antipsychotica
- Probeert de farma-industrie ons allemaal ziek te verklaren?
Amerikaanse kolonel: Oekraïne is helemaal niet aan de winnende hand, kijk op de kaart
Duizenden boeren uit heel Duitsland protesteren in Berlijn: ‘En nu is het klaar!’
Zo reageert Hugo de Jonge op lastige vragen over de spoedwet: ‘Die vent haat ons volk’
Hamburger van McDonald’s ziet er na 14 jaar nog hetzelfde uit
Er is geen verschil tussen belasting en roof. Waarom de overheid eigenlijk nog erger is dan een roversbende
Verhalen over leven en dood: naar de hemel en terug (video)
Onverwachte spiraal ontdekt rond rode reuzenster (video)
Blijdschap over vertrek Kamervoorzitter Bergkamp: ‘Het bericht waar we allemaal naar uitgekeken hebben’
VIDEO: “De echte terroristen verschijnen iedere dag in nette pakken op tv”